Ako voda uniká zo Saturnu

6.12.2015 00:53:25 | Ján Klučár

Profesor Daniel Reisenfeld z Montanskej univerzity nedávno prišiel na kĺb tomu, ako unikajú zo Saturnu ióny vody. Zistil, že ióny vody z magnetosféry unikajú v bode znovuspojenia – bode, kde sa magnetické polia z jedného prostredia rozídu a spoja sa s magnetickými poľami vedľajšieho prostredia. Reisenfeld patrí do tímu pracujúceho so sondou NASA Cassini, ktorá na Saturnovej obežnej dráhe nepretržite zbiera údaje už od roku 2004.

Jeden z prístrojov na palube Cassini meria aj Saturnovu magnetosféru – nabité častice, známe ako plazma, ktoré sú v okolí Saturnu uväznené jeho magnetickým poľom. Cassini už dávnejšie zistila, že v plazme Saturnu sa nachádzajú aj ióny vody, ktoré pochádzajú z jeho mesiacu Enceladu – ten do vesmíru chrlí vodnú paru z jeho obrovských gejzírov. Tím Cassini si uvedomoval, že ióny vody sa v tomto priestore nemôžu hromadiť donekonečna a tak sa rozhodol preskúmať ako ióny vody z magnetosféry Saturnu nakoniec uniknú.

V novej štúdii vedci vysvetlili, že bod znovuspojenia, kadiaľ ióny vody unikajú, sa nachádza za planétou, kde sa magnetická stopa Saturnu spája s magnetickým poľom slnečného vetra. Reisenfeld prirovnal túto situáciu ku kruhovému objazdu – ak sa raz do neho človek dostane, je len málo miest, cez ktoré z neho môže uniknúť a ak sa vodičovi nepodarí nájsť východ, musí objazdom aj naďalej krúžiť – rovnako ako plazma okolo Saturnu.

Saturn sa točí veľmi rýchlo a Reisenfeldov objav pomôže vedcom lepšie pochopiť fyzikálne zákonitosti straty materiálu iných, rýchlo sa točiacich objektov, ako napríklad Jupiteru, hviezd, či pulzarov. Reisenfeld dodal, že objav Saturnovho bodu znovuspojenia má veľký význam, pretože celý koncept znovuspojenia predstavuje skutočný svätý grál fyziky plazmy.

Prevzaté z originálu "How water escapes from Saturn: Magnetic reconnection" na sciencedaily.com