Novoobjavené morské hory a živočíšne druhy Galapág

16.1.2016 23:05:46 | Ján Klučár

Galapágy sú medzi vedcami preslávené ako prírodné laboratóriá na výskum unikátnych sopečných formácií a pestrej populácie domorodých rastlín a živočíchov. Napriek tomu, že ostrovy, aj ich obyvateľov, dobre zdokumentovali už za čias Charlesa Darwina (19. storočie), stále je vo vodách obmývajúcich tieto odľahlé tichomorské ostrovy čo objavovať.

Súostrovie Galapág sa skladá z 13 väčších sopečných ostrovov, umiestnených na platforme vypínajúcej sa 3 kilometre nad okolité morské dno. Až donedávna nikto túto platformu a okolité hlbokomorské hory modernou technikou nepreskúmal.

Trojtýždňová expedícia, vedená výskumníkmi z Oceánografického ústavu Woods Hole (WHOI) a podporovaná Nadáciou Charlesa Darwina pre Galapágy a Riaditeľstvom národného parku Galapág, si preto vzala za cieľ ako prvá zmapovať morské hory platformy Galapág a bohatý morský život, ktorý tú má svoj domov.

Adam Soule z WHOI podotkol, že známe ostrovy predstavujú len približne 5 percent objemu Galapág. Obrovská podmorská sopečná platforma pritom zostáva takmer nepreskúmaná. Soulov tím mapoval podmorský svet pomocou mnoholúčového sonaru, namontovaného na trupe výskumnej lode Alucia, a vedľajšieho sonaru, nachádzajúceho sa na autonómnej ponorke REMUS 600. Mapovanie slúžilo ako príprava pre ponorky s posádkou Deep Rover 2 a Nadir, ktoré z dna zozbierali geologické a biologické vzorky.

Soulov tím zmapoval vyše 70 podmorských hôr, z ktorých mnohé boli predtým úplne neznáme. Bolo zozbieraných 150 geologických a 300 biologických vzoriek. Tím v súčasnosti všetky tieto nové údaje dôkladne analyzuje. Predbežné výsledky štúdie naznačujú, že skúmané morské hory boli pred približne 26 000 rokmi (počas poslednej doby ľadovej) nad hladinou. Vedci tiež objavili možné prepojenie medzi poklesom morskej hladiny a zvýšením počtu erupcií. Soule povedal, že ich výsledky by mohli pomôcť lepšie zmapovať evolúciu a dávny pohyb živočíchov medzi týmito ostrovmi.

Jedným z hlavných cieľov štúdie bolo porozumieť magmatickým procesom platformy Galapág, o ktorej vedci doteraz zbierali údaje takmer výlučne na pevnine. Dorsey Wanless z Boiskej štátnej univerzity uviedla, že na zozbieraných vzorkách sa chystajú vykonať geochemickú analýzu s cieľom lepšie porozumieť prepojeniu medzi podmorskými sopkami a pevninskými sopkami tohto zaujímavého miesta. Dan Fornari z WHOI podotkol, že ich štúdia odhalila len špičku ľadovca tohto záhadného ekosystému – zmapovali len približne 10 percent platformy. Napriek tomu štúdia výrazne pomohla rozšíriť naše vedomosti o Galapágoch.

Výsledky štúdie tiež pomôžu v manažovaní Morskej rezervácie Galapág (GMR), ktorá patrí medzi prírodné dedičstvo UNESCO. Morské hory sú známe hojnosťou morského života, ako napríklad rýb, či morských bezstavovcov, a z tohto dôvodu majú pre súostrovie Galapág aj ekonomický význam. Prieskum poukázal na bohatosť miestnych komunít, ktorým dominujú koraly a kremenice.

Pelayo Salinas de León z Nadácie Charlesa Darwina dodal, že morské hory sú miesta s jednou z najväčších biodiverzít na svete a pre mnohé druhy, vrátane mnohých ohrozených žralokov, korytnačiek a veľrýb, predstavujú dôležitú migračnú zastávku. Údaje zo štúdie sa budú vyhodnocovať celé mesiace, avšak de León vie už teraz s istotou povedať, že mnohé z týchto morských hôr by mali byť zahrnuté medzi chránené územia GMR.

Túto štúdiu podporovala Dalio Ocean Initiative a zúčastnili sa na nej, okrem iných, aj vedci z Boiskej štátnej univerzity, Kalifornskej univerzity v Berkeley, Nadácie Charlesa Darwina, INOCAR (Instituto Oceanográfico de la Armada de Ecuador) a funkcionári z Riaditeľstva národného parku Galapág. Loď Alucia skúmala stred a západ súostrovia okolo ostrovov Santiago, Santa Cruz, Floreana a Fernandina.

Prevzaté z originálu "Galapagos expedition reveals unknown seamounts, new species" na sciencedaily.com