Tri potenciálne obývateľné planéty nájdené okolo blízkej, veľmi chladnej hviezdy

8.5.2016 00:12:53 | Ján Klučár

Astronómovia nedávno objavili tri planéty, obiehajúce okolo veľmi chladného trpaslíka, vzdialeného od nás len 40 svetelných rokov. Tieto svety majú veľkosť, aj teploty porovnateľné s Venušou, či Zemou a predstavujúc doteraz najsľubnejších kandidátov pre pátranie po obývaných planétach mimo našej slnečnej sústavy. Ide tiež o vôbec prvé planéty objavené okolo tak malej a tak málo svietivej hviezdy. Spomínané planéty boli objavené prostredníctvom belgického teleskopu TRAPPIST Observatória ESO La Silla.

Michaël Gillon z belgickej Univerzity v Liége a jeho tím astronómov skúmali, prostredníctvom TRAPPIST, hviezdu 2MASS J23062928-0502285, ktorá dostala nové meno TRAPPIST-1. Zistili, že spomínaná chladná a málo svietivá hviezda v pravidelných intervaloch strácala na svojej už tak slabej svietivosti, čo indikovalo prítomnosť objektov, nachádzajúcich sa medzi ňou a Zemou. Detailná analýza ukázala, že ide o tri planéty s veľkosťou porovnateľnou s veľkosťou Zeme.

TRAPPIST-1 je extrémne chladným trpaslíkom – je omnoho chladnejší a červenší, než Slnko, a je len o niečo málo väčší, než Jupiter. Takéto hviezdy sú v našej galaxii veľmi bežné a dožívajú sa ohromne vysokého veku. Ide však o vôbec prvý nález planét okolo podobnej hviezdy. Napriek tomu, že spomínaná hviezda je veľmi blízko Zeme, je príliš červená a málo svietivá na to, aby sme ju mohli vidieť voľným okom, alebo dokonca veľkým amatérskym teleskopom, pracujúcim vo viditeľnom spektre svetla. Nachádza sa v súhvezdí Vodnára.

Emmanuël Jehin z Univerzity v Liége podotkol, že ich objav je skutočným prelomom v našich odhadoch populácie planét vesmíru, ako aj v hľadaní cudzích planét, na ktorých sa vyvinul život. Doteraz bola existencia „červených svetov“, obiehajúcich okolo veľmi chladných trpaslíkov, výlučne teoretickou záležitosťou. Teraz sa však podarilo nájsť nie jednu, ale sústavu hneď troch planét okolo takejto hviezdy.

Prečo sa snažíme detekovať Zemi podobné planéty práve okolo najmenších a najchladnejších hviezd v našom okolí? Dôvod je jednoduchý – planetárne sústavy okolo daných hviezd sú jedinými miestami, kde dokážeme súčasnou technikou detekovať prítomnosť života na planéte, veľkosťou podobnej Zemi. Práve to robí tieto planéty najhorúcejšími kandidátmi na detailný výskum.

Atsronómovia budú pátrať po známkach života na nájdených planétach skúmaním účinku atmosféry planéty na svetlo z jej hviezdy, ktoré vyžiari smerom na Zem. Pri planétach veľkosti Zeme, obiehajúcich okolo väčších hviezd, je tento efekt taký nevýrazný (jasné svetlo ho tak stlmí), že ho nie je možné súčasnou technikou detekovať. Detekovateľný je len pri hviezdach podobných TRAPPIST-1.

Dodatočné pozorovania väčšími teleskopmi, ako napríklad prístrojom HAWK-I na 8-metrovom Very Large Telescope ESO v Čile, ukázali, že planéty okolo TRAPPIST-1 majú veľkosti podobné veľkosti Zeme. Jedna planéta obehne svoju hviezdu raz za 1,5 dňa, druhá raz za 2,4 dňa a perióda tretej ešte nebola presne určená, avšak mala by sa pohybovať v rozmedzí od 4,5 dňa do 73 dní.

Gillon uviedol, že s tak krátkymi obežnými periódami sú dané planéty 20, až 100-krát bližšie k svojej hviezde, než je Zem k Slnku. Sústava TRAPPIST-1 sa teda podobá omnoho viac na sústavu Jupiterových mesiacov, než na našu slnečnú sústavu.

Napriek tomu, že prvá a druhá planéta obiehajú veľmi blízko svojej hviezdy, dopadá na ich povrch len 4-násobok (u prvej) a 2-násobok (u druhej) žiarenia, v porovnaní so Zemou, keďže ich materská hviezda je taká slabá. Nachádzajú sa síce k hviezde bližšie, než je jej obývateľná zóna, to však nevylučuje možný výskyt obývateľných území na ich povrchu. O obežnej dráhe tretej planéty sa toho veľa nevie, avšak pravdepodobne dostáva od svojej hviezdy menej žiarenia, než Zem od Slnka. Stále ho však možno dostáva dosť na to, aby sa nachádzala v obývateľnej zóne.

Julien de Wit z MIT dodal, že viaceré obrovské teleskopy budúcnosti (v súčasnosti vo výstavbe), ako napríklad E-ELT ESO, či Teleskop Jamesa Webba NASA/ESA/CSA, ktorý by mal byť vypustený v roku 2018, by mali byť schopné preskúmať zloženie atmosféry novoobjavených planét a zistiť, či sa na nich vyskytuje voda a eventuálne aj biologická aktivita.

Objavenie týchto planét otvorilo úplne novú oblasť výskumu exoplanét, keďže 15 % hviezd blízko Slnka sú extrémne chladné trpaslíky. TRAPPIST je prototyp podstatne ambicióznejšieho projektu SPECULOOS, ktorý by mal byť v budúcnosti nainštalovaný na Observatóriu ESO Paranal.

Prevzaté z originálu "Three potentially habitable worlds found around nearby ultracool dwarf star" na sciencedaily.com