Rossetina kométa obsahuje látky potrebné pre život

30.5.2016 02:39:21 | Ján Klučár

Na Kométe 67P/Čurjumov-Gerasimenko sa našli látky, bez ktorých by na Zemi nevznikol život – látky, ako napríklad aminokyselina glycín, či fosfor, čo sú zkožky z ktorých sa skladá naša DNA a membrány buniek.

Už dlho sa diskutuje o možnosti, že vodu a organické molekuly na Zem v dávnych dobách priniesli dopadajúce asteroidy, či kométy. Prístroj ROSINA na palube sondy Rosetta zistil, že zloženie vody kométy 67P/Čurjumov-Gerasmienko sa od zloženia vody na Zemi výrazne líši. Ďalší výskum však ukázal, že napriek tomu, že kométy Zemi jej vodu nepriniesli, mali potenciál priniesť iné látky, dôležité pre vznik života.

V medzihviezdnom priestore sa podarilo identifikovať už viac než 140 rôznych molekúl, avšak žiadne z nich neboli aminokyseliny. Misia Stardust, ktorá v roku 2004 preletela okolo kométy Wild 2, na kométe síce objavila náznaky prítomnosti aminokyseliny glycínu, dôležitej zložky proteínov, ale vedci nedokázali vylúčiť možnú kontamináciu zozbieraných vzoriek prachu počas analýzy. Teraz však našla glycín aj sonda Rosetta, skúmajúca kométu 67P/Čurjumov-Gerasimenko – ale tentokrát bol objav potvrdený.

Glycín bol Rossetou prvýkrát detekovaný v októbri 2014. Väčšina meraní však bola vykonaná počas perihélia v auguste roku 2015, kedy bola kométa k Slnku najbližšie. Kathrin Altwegg z Bernskej univerzity uviedla, že objav prístroja ROSINA, za ktorý je zodpovedná, je vôbec prvý potvrdeným objavom glycínu v atmosfére kométy.

Glycín je veľmi ťažké detekovať keďže ide o nereaktívnu látku, sublimujúcu tesne pod 150 °C. Z chladného povrchu a vnútra kométy sa vo forme plynu uvoľní len minimum glycínu. Altwegg podotkla, že glycín sa pravdepodobne uvoľňuje z ľadového plášťa zrniek prachu, keď sú zrniečka Slnkom ohrievané. Okrem glycínu vedci na kométe objavili aj organické molekuly metylamin a etylamin – prekurzorov glycínu. Glycín je jediná aminokyselina, ktorá dokáže vzniknúť aj bez tekutej vody.

ROSINA si tiež môže pripísať prvý objav fosforu na kométe – prvku dôležitého pre všetky živé organizmy, ktorý sa podieľa na stavbe DNA a RNA. Matt Taylor z ESA dodal, že detekcia organických molekúl prístrojom ROSINA, ku ktorým pribudli aj glycín a fosfor, potvrdila názor, že kométy majú potenciál transportovať kľúčové molekuly prebiotickej chémie. Práve výskum tejto myšlienky je jednou z hlavných úloh sondy Rosetta.

Prevzaté z originálu "Rosetta’s comet contains ingredients for life" na sciencedaily.com