Počítačová poézia posunula latku žánru

18.9.2007 12:31:33 | Q
Science Daily | Počet zobrazení: 1710x

Čo sa stane s poéziou v digitálnej dobe? V jedenej z prvých akademických prác na tomto poli študovala Švédka Maria Engbergová ako ovplyvňuje schopnosť počítača kombinovať slová, obrazy, pohyby a zvuky písanie a čítanie.

 

Spôsob, akým digitálna poézia experimentuje s jazykom, kladie otázky a mení chápanie literatúry formujúce sa v tlačených knihách.

Engbergová analyzovala práce digitálnych básnikov ako John Cayley, Stephanie Stricklandová a Thomas Swiss. Zamerala sa na priestor, čas, pohyb a konštrukcie slov a obrazov. Básne boli napísané, alebo skôr vytvorené, pomocou počítačovej technológie a publikované na internete alebo CD nosičoch.

Niektoré z prác môžete prežívať ako trojdimenzionálne inštalácie vytvorené v priestore použitím tzv. vr-kociek a prostredia obohatenej reality. Engberová skúmala ako vytvárajú formy básní rôzne role pre čitateľov, ktoré menia a nahrádzajú tradičné vnímanie poézie.

Podľa Engbergovej je čítanie len jedným zo spôsobov vnímania básne. Digitálne básne však dokážu spraviť z čitateľa pozorovateľa, okolo ktorého splývajú do harmonického celku slová, obrazy, zvuky a pohyby.

Literárny výskum sa v poslednej dobe čoraz viac zameriava na vizuálne formy a digitálna poézia je v tomto smere najďalej. Otázkou je ako sa dá skúmať analyzovať a interpretovať literatúra, ktorá ruší hranice medzi žánrami.

Engbergová vo svojej štúdii tiež uvažuje nad materiálnosťou literatúry, ktorá je tvorená médiom, vizuálnym zjavom a kultúrnym kontextom. Vyslovuje otázky týkajúce sa dôležitosti fyzického vyhotovenia a uloženia listov a otázku interakcie hudby a slov.

originál článku
práce Thomasa Swissa