Autá medzi sebou komunikujú

19.12.2007 12:34:03 | Q
Physorg | Počet zobrazení: 2207x

Štandardný GPS navigačný prístroj má 2D polohovú presnosť asi 13 metrov. Kým na navigáciu do hotela to stačí, je to nedostatočné pri určovaní jazdného pruhu, v ktorom sa auto nachádza pri jazde po diaľnici.

 

Skupina vedcov z University of Waterloo a Kalifornskej polytechnickej štátnej univerzity pracuje na projekte „Auto21 dynamické kolaboratívne šoférovanie“. Vedci v rámci tohto projektu vytvorili inteligentný systém určenia jazdného pruhu, ktorý využíva komunikáciu vozidiel vybavených GPS navigáciou a dosahuje výrazne väčšiu presnosť. Pretože nový systém využíva len lacné prijímače GPS, filter a algoritmus, má potenciál byť lacnejší a robustnejší ako iné systémy na určenie jazdného pruhu.

„Najnižšia presnosť GPS akú sme použili, je v zariadení LocSense 40-CM, ktoré má presnosť 5 metrov v metrike CEP,“ vysvetľuje vedúci projektu Thanh-Son Dao. „Znamená to, že polovica údajov je v kruhu s priemerom 5 metrov, polovica je mimo tohto kruhu. Táto presnosť je rovnaká ako presnosť 13 metrov v metrike 2dRMS, kde 95% údajov spadá do kruhu s polomerom 13 metrov. Preto môže byť na určenie jazdného pruhu použité každé zariadenie GPS navigácie.“

Vedci vo svojom článku vysvetľujú, že chyby GPS z viacerých zdrojov sú bežné. Stávajú sa v dôsledku geometrie viditeľných satelitov, atmosférických javov, časovými posunov a iných vplyvov.

Vedci ukázali, že aj GPS navigátory, ktoré sú relatívne blízko pri sebe, podliehajú rovnakým chybám. Znamená to, že napriek tomu, že absolútna pozícia áut môže podliehať chybe, relatívna pozícia áut nie je až taká nepresná a môže poskytnúť presnejšie informácie o relatívnej polohe auta.

Komunikáciou áut vzdialených od seba 300 metrov je teda možné určiť jazdný pruh, v ktorom sa vozidlo nachádza. Vozidlá rýchlej záchrannej pomoci by mohli byť vybavené systémom s dosahom až jeden kilometer.

Popri GPS sú dôležitými zložkami systému filter a Markovov lokalizačný algoritmus. Filter minimalizuje šum merania z iných prijímačov GPS, čím zvyšuje kvalitu systému.

„Najzaujímavejšou časťou je návrh filtra, ktorý by efektívne odmietal šum okolo prijímača, ktorý by mohol ovplyvniť určenie polohy systému,“ vysvetľuje Dao. „Podarilo sa nám to kombináciou nízkoprahového Butterworthovho filtra a časticového filtra.“

Markovov algoritmus transformuje údaje GPS na určenie jazdného pruhu bez potreby predchádzajúcej znalosti. Algoritmus je pravdepodobnostný: namiesto stanovenia jednoduchej hypotézy, v ktorom pruhu sa vozidlo nachádza, algoritmus určí rozdelenie pravdepodobnosti vo všetkých možných jazdných dráhach.

Na určenie zmeny jazdného pruhu počíta systém najkratšiu vzdialenosť medzi odhadom aktuálnej pozície auta a predpovedanou trasou vozidla vypočítanou s využitím predchádzajúcich odhadov. Ak je rozdiel blízky k nule, je malá pravdepodobnosť, že vozidlo zmení jazdný pruh.

Ak je vzdialenosť veľká, vozidlo buď mení jazdné pruhy, alebo je na ceste zákruta. Algoritmus dokáže rozoznať tieto dve možnosti odhadom oblúku cesty, v ktorom zmena jazdného pruhu nevytvorí až také veľké zakrivenie ako cesta. Preto vie systém odhadnúť aj zmenu jazdného pruhu na kľukatej ceste.

Vedci testovali systém pomocou simulácií a aj na skutočnej ceste, kde predviedli presnosť medzi 92% a 99%. Zistili tiež, že algoritmus vie predvídať zmenu jazdného pruhu predtým ako vozidlo túto zmenu dokončí. Systém tiež testovali pri nízkej rýchlosti na chodcoch na ulici a dosiahli tiež veľmi presné výsledky.

„Obmedzením systému je, že používa na určenie pozície na ceste len údaje GPS,“ Povedal Dao. „To môže byť problém v miestach, kde nie sú GPS údaje dostupné, alebo je signál blokovaný veľkými prekážkami, ako napríklad dlhý tunel. Jedným z možných riešení je spojiť GPS s iným typom senzorov počas doby, kedy sú dáta GPS nedostupné.“

Systém určenia jazdných pruhov by priniesol mnohé výhody ako časť inteligentného dopravného systému. Mohol by odporučiť vodičom ktorý pruh použiť, aby sa dostali bez väčších problémov do cieľa. Systém by tiež mohol merať špecifické dopravné podmienky v jazdných pruhoch a odporučiť vodičom pruh tak, aby sa predišlo upchaniu cesty. Ďalšou možnosťou môže byť bezpečnosť, systém by varoval vodiča pred uhýbaním v jazdnom pruhu a v prípade potreby by úplne prevzal vedenia vozidla.

originál článku