Marketing pôsobí na mozog

15.1.2008 12:48:44 | Q
New Scientist | Počet zobrazení: 2130x

Vedci z Kalifornie demonštrovali silu reklamy keď ukázali, že môžete zvýšiť mieru spokojnosti osoby s vínom tým, že na fľašu nalepíte novú cenovku s väčšou sumou.

 

Antonio Regel z Kalifornského technického inštitútu viedol tím vedcov, ktorí testovali, ako ovplyvňuje marketing vnímanie zákazníkov a či ovplyvní aj ich spokojnosť s produktom.

Požiadali 21 dobrovoľníkov aby ochutnali víno Cabernet Sauvignon z piatich rôznych fliaš a ohodnotili ich chuťové preferencie. Chuťový test prebehol 15 krát s vínom podávaným v náhodnom poradí.

Jedinou dostupnou informáciou o víne počas testu bola jeho cena. Bez toho, aby o tom dobrovoľníci vedeli, im vedci ponúkli dve z vín dvakrát ale s rozdielnou cenou.

Označili tiež fľašu za 90 dolárov cenovkou na ktorej bola cena 10 dolárov a naopak 5-dolárovú fľašu vyhlásili za 45-dolárovú.

Popri zbieraní hodnotení účastníkov skúmali vedci aj ich nervovú aktivitu v orbitofrontálnej kôre – časti mozgu, ktorá je považovaná za centrum vnímania chuti, pachov a hudby.

Výskum na základe nervovej aktivity zistil, že nafúknutie ceny fľaše zvýšilo spokojnosť osoby, ktorá víno konzumovala. Dobrovoľníci dávali zhodne vyššie hodnotenia „drahším“ vínam.

„Medzi vedcami a ekonómami je bežný názor, že kvalita skúsenosti závisí od vlastností produktu a stavu zákazníka, napríklad či je zákazník smädný alebo nie,“ povedal Rangel. „Táto štúdia ale ukázala, že mozog berie do úvahy subjektívne názory na kvalitu skúsenosti. Ak uveríte, že víno má chutiť lepšie, bude to tak. Ľudské názory teda ovplyvňujú spôsob akým veci skutočne vnímame.“

originál článku