Slúchadlá pre hráčov počítačových hier ovláda mozog

21.2.2008 11:06:46 | Q
BBC News | Počet zobrazení: 1897x

Hráči počítačových hier budú môcť čoskoro komunikovať s virtuálnym svetom pomocou svojich myšlienok a emócií. Neuroslúchadlá, ktoré interpretujú interakciu neurónov v mozgu, prídu na trh už v tomto roku.

 

„Slúchadlá sledujú elektrickú aktivitu mozgu a posielajú signály do počítača,“ povedal Tan Leová, prezidentka firmy Emotiv. „Dovoľujú používateľovi ovládať hru alebo virtuálne prostredie prirodzene a intuitívne.“

Mozog je tvorený približne 100 miliardami nervových buniek, neurónov, ktoré pri interakcii vysielajú elektrické impulzy. V slúchadlách je použitá technológia známa ako neinvazívna elektroencefalografia (EEG), pomocou ktorej sledujú nervovú aktivitu.

Leová povedala: „Spoločnosť Emotiv sa zaoberá nervovými procesmi v spojení s technikou. Vytvorili sme rozhranie mozog - počítač, ktoré sleduje elektrické impulzy v mozgu a prenáša ich do príkazov, ktoré akceptuje počítačové hra ako prvky svojho dynamického ovládania.“

Slúchadlá, ktoré sledujú nervovú aktivitu, nie sú nové, le Leová povedala, že Epoc je prvé spotrebné zariadenie, ktoré sa dá použiť na hranie počítačových hier.

„Sú to prvé slúchadlá, ktoré nepotrebujú veľkú sieť elektród alebo technika, ktorý by ich kalibroval a ovládal a ktoré by vyžadovali na koži špeciálny gél,“ povedala. „Tiež nestoja desiatky tisíc dolárov.“

Použitie elektroencefalografie ako medicínskej metódy má už takmer 100 rokov, ale len od 70. rokov minulého storočia sa používa na skúmanie rzhrania medzi ľudským mozgom a počítačom. Technológia zariadenia Epoc sa dá využiť na autentický výraz tváre počítačového zosobnenia (avataru) hráčov vo virtuálnych svetoch.

Slúchadlá tiež dokážu sledovať emócie a preniesť ich do virtuálneho sveta. „Slúchadlá sa dajú použiť na zlepšenie reálnosti emocionálnych reakcií postáv s umelou inteligenciou v hre,“ povedala Leová.

Slúchadlá za 299 dolárov majú gyroskop, ktorý zachytáva pohyb a dokážu bezdrôtovo pomocou USB prijímača komunikovať s počítačom. Dokážu podľa výrobcov zachytiť viac ako 30 rôznych výrazov, emócií a činností.

Hráči dokážu pohybovať objektmi v hre len pomocou myšlienok na činnosť.

Odborníci sa zhodujú na tom, že rozhrania medzi mozgom a počítačom sú dôležitou súčasťou budúcnosti 3D internetu a budúcnosti virtuálnej reality.

originál článku