ELEARNING.SK | PR SPRÁVY | GSGROUP | NAJDES.SK | BRIGÁDY, PRÁCA | GLOBALOFFICE.SK | REGISTRAČNÉ VIRTUÁlNE SÍDLO FIRMY | MINCE | CMS | ESHOP | TESTIVA
Prihlásenie:
>Staňte sa redaktorom eQuark.sk

eQuark.sk

Anketa

Ak by ste o tom mohli rozhodnúť práve vy, zaradili by ste Pluto opäť medzi planéty?

Quark

Ekologické športové auto Lifecar

4.3.2008 12:04:10 | Q
BBC News | Počet zobrazení: 5587x

Športové vozidlo s „nulovými emisiami“ a maximálnou rýchlosťou takmer 160 km/h predstavia na Ženevskom autosalóne (6. - 16. marca).

 

Vodíkom poháňané auto Lifecar, založené na dizajne kabrioletu Morgan Aero-8, je takmer nehlučné a jedinou „emisiou“ je vodná para. Model má nízku hmotnosť a pod kapotou ukryté zdokonalené palivové bunky a systém na uchovanie energie, ktorý poskytuje autu možnosť prejsť 400 km na jednu nádrž vodíka. Vozidlo vyvinula skupina britských spoločností a univerzít.

„Vzorce predpovedajú, že auto by malo vedieť zrýchliť z nuly na 100 km/h za sedem sekúnd,“ povedal Matthew Parkin zo spoločnosti Morgan, ktorá sa zaoberá výrobou klasických športových automobilov. Presné zrýchlenie nebude známe, kým sa hotové vozidlo nevydá na prvú testovaciu jazdu. „Plán je vykonať prvú jazdu hneď po skončení autosalónu v Ženeve,“ povedal Parkin.

Projekt vytvorenia auta Lifecar, ktorý mal rozpočet 1,9 milióna libier a bol čiastočne financovaný britskou vládou, trval takmer tri roky.

„Základným cieľom bolo vytvoriť zábavné športové auto, ktoré bude slúžiť ako vzor použitej technológie a na jeden liter paliva prejde 60 kilometrov,“ povedal Parkin. „Všetko ostatné sa od toho odvíja.“

picture
 
Inteligentná energia 

Auto je poháňané skupinou ľahkých vodíkových palivových článkov, ktoré vyvinula britská spoločnosť Qinetiq. „Ak by sme vzali typický spaľovací motor a nahradili ho palivovým článkom, ten by bol veľmi veľký,“ vysvetľuje Ian Whiting z Qinetiqu. „To nie je efektívne riešenie.“

Palivové články vo vozidle Lifecar produkujú približne 22 kilowattov, čo je asi jedna pätina výkonu bežného spaľovacieho motora. „Aj s tým dokážeme pokryť všetky potrebné nároky,“ povedal Whiting. Ak potrebuje auto zrýchliť alebo vyjsť na kopec, získa ďalšiu energie zo skupiny kondenzátorov uložených na spodku auta. „Sú ako batérie, ale neukladajú až toľko energie a preto sa môžu rýchlejšie nabíjať a vybíjať,“ povedal Whiting. Kondenzátory nabíja regeneračný brzdový systém, ktorý spomaľuje auto premieňaním kinetickej energie na použiteľnú elektrickú energiu. „Hybridné autá už používajú regeneračné brzdenie - bežne dokáže zachytiť 10% energie,“ povedal Parkin. „Lifecar sa v množstve zachytenej energie blíži k 50%.“

picture
 
Tichý bežec 

Auto prejde na jednu plnú nádrž približne 400 km a dosahuje maximálnu rýchlosť okolo 145 km/h.

„Všetko sa týka efektivity, ktorá nakoniec závisí hlavne od hmotnosti vozidla,“ povedal Parkin.

Preto má auto hliníkový podvozok a ľahký drevený interiér (aj sedadlá). Tiež nemá žiadne luxusné vybavenie ako rádio, centrálne zamykanie alebo airbagy, ktoré sa nachádza vo väčšine moderných áut. „Cieľom je dostať hmotnosť vozidla pod 700 kg.“

Vozidlu chýbajú aj ďalšie súčasti ako prevodová skriňa a hluk, pretože palivové články ho skutočne produkujú veľmi málo. „Možno budeme s autom dodávať slúchadlá, v ktorých bude zvuk skutočného päťlitrového motora podobného automobilu,“ povedal Parkin.

Iní výrobcovia áut predstavia tiež autá poháňané vodíkom, ale budú to len úpravy existujúcich modelov alebo hybridné autá, ktoré môžu ísť aj na bežné palivo. Napríklad japonský výrobca Mazda predstavil verziu modelu RX-8 známu ako Hydrogen RE, ktorá využíva duálny palivový systém. Honda tiež oznámila, že v roku 2009 spúšťa projekt hybridného vozidla CR-Z.

picture
 
Hrboľatá cesta 

Na ceste k budúcnosti vozidiel poháňaných vodíkom je množstvo prekážok. Kritici varujú, že výroba vodíka delením molekúl vody, vyžaduje veľké množstvo elektriny. V súčasnosti väčšina z tejto energie pochádza z elektrární spaľujúcich fosílne palivá a preto nie je žiadnou výhodou pre životné prostredie.

Existuje tiež malá sieť staníc, na ktorých by bolo možné doplniť zásoby paliva.

„Je veľa otázok o tom, ako a kedy vybudovať infraštruktúru pre tieto vozidlá,“ povedal Whiting. „S vozidlami, ktoré majú jednu základňu, je to jednoduchšie.“ V mnohých mestách už teraz fungujú autobusy na vodík, ktoré majú spoločnú vozovňu. Infraštruktúra pre dopĺňanie nádrží osobných automobilov bude komplikovanejšia.

Možným riešením je tzv. „reformátorská technológia“. „Dovoľuje využívať sieť čerpacích staníc bežných pohonných hmôt, ktoré sa vo vozidle premenia na vodík,“ povedal Whiting.

Auto Lifecar je v súčasnosti stále len konceptom, ale firma Morgan nevylučuje, že v budúcnosti ho začnú predávať.

„Počkáme si na reakciu na autosalóne,“ povedal Parkin. „Ak bude veľká odozva, budeme sa musieť zamyslieť nad cenou vozidla a jeho možnou výrobou.“

Ďalšími spoločnosťami zapojenými do projektu sú Oscar Automotive, Cranfield University, Oxford University a Linde AG.

originál článku

Zdieľaj článok
 
Hodnotenie: 3,48
Príspevok na titulke

Vyberte článok na titulku kliknutím na linku

 

www.brigada.sk - brigády, brigáda, práca, zamestnanie www.najdes.sk - katalóg, portál, vyhľadávač www.equark.sk - veda, výskum, technika www.uvery.sk - úvery, pôžičky, hypotéky www.elearning.sk - elearning, LMS, vzdelávanie, kurzy, elektronické vzdelávanie www.globaloffice.sk - registračné sídlo, virtuálna adresa a kancelária www.globalhosting.sk - domény, doména, webhosting, hosting www.globalweb.sk - CMS, WCMS, redakčný systém, publikačný systém www.globalshop.sk - internetový obchod, eshop, e-commerce Global Services Slovakia s.r.o. - www.gsgroup.sk, informačné systémy, portálové riešenia, intranety, web dizajn

Generuje redakčný CMS systém GlobalWeb spoločnosti Global Services Slovakia s.r.o.