Už v Mezopotámii si potrpeli na značku
25.4.2008 12:41:36 | QNew Scientist | Počet zobrazení: 2423x
Označovanie produktov zvláštnou značkou sa prvýkrát objavilo v Mezopotámii, rodisku miest a písma. Myslí si to David Wengrow, archeológ z University College v Londýne, ktorý tvrdí, že zátky od fliaš označené symbolmi spred 5000 rokov sú dôkazom prvých značkových tovarov.
Pred približne 8000 rokmi začali Mezopotámci žijúci v dedinách vytvárať osobné kamenné pečate, ktoré vtláčali do zátok a pohárov, ktoré používali na označovanie svojej potravy a nápojov.
Pôvodne tieto tovary vymieňali priamo s príbuznými alebo pocestnými. So začiatkom urbanizácie - pred niečo viac ako 5000 rokmi - sa museli obyvatelia miest rozhodovať medzi produktmi neistého a neznámeho pôvodu.
Wengrow si myslí, že symboly na hrnčekoch a zátkach sa stali dôležitým ukazovateľom kvality a pôvodu produktov ako víno alebo olej. Pečate sa teda považovali ako záruka kvality produktu, jeho pôvodu alebo dôkaz výroby štandardným spôsobom. Pohľadom na uzáver sa zákazník rozhodol, či bude alebo nebude dôverovať obsahu vo fľaši.
Mnoho zátok sa našlo v starobylom meste Uruk v dnešnom Iraku, kde pred 5000 rokmi žilo asi 20000 ľudí. Symboly na zátkach sú podľa Wengrowa prvými mechanicky tvorenými obrazmi v histórii. Obrazy dlho považovali za umenie, Wengrow verí, že ich teraz budú brať ako reklamné označenie.
„Myslím, že Wengrow má v niečo pravdu,“ povedal Mitchell Rotham, antropológ na Winder University v USA, napriek tomu si nie je istý, či starobylé národy skutočne používali značky „v komerčnom zmysle slova“.