ELEARNING.SK | PR SPRÁVY | GSGROUP | NAJDES.SK | BRIGÁDY, PRÁCA | GLOBALOFFICE.SK | REGISTRAČNÉ VIRTUÁlNE SÍDLO FIRMY | MINCE | CMS | ESHOP | TESTIVA
Prihlásenie:
>Staňte sa redaktorom eQuark.sk

eQuark.sk

Anketa

Ak by ste o tom mohli rozhodnúť práve vy, zaradili by ste Pluto opäť medzi planéty?

Quark

Všetko najlepšie?! Spam má 30 rokov

28.4.2008 16:40:19 | Q
New Scientist | Počet zobrazení: 1788x

Hromadná správa poslaná v sieti, ktorá bola predchodcom internetu, pred 30 rokmi položila základ fenoménu, ktorý dnes tvorí 90% všetkej emailovej komunikácie.

 

Pred 30 rokmi Gary Thuerk, obchodník už neexistujúcej počítačovej firmy Digital Equipement Corporation, poslal email 393 používateľom Arpanet-u, americkej vládnej počítačovej siete, z ktorej sa neskôr stal internet. Pol to prvý spam v histórii.

Táto komerčná správa poslaná 3.5.1978 priniesla rýchlu a negatívnu reakciu. Príjemcovia odpovedali priamo Thuerkovi, ktorý sa ani nesnažil skryť svoju identitu a jeho spoločnosť administrátori siete pokarhali.

Tento email však bol zlým znamením. Dnes tvorí spam 80 až 90% všetkých poslaných správ, čo predstavuje približne 120 miliárd správ denne, a ide o multimiliardový priemysel.

Dnes sa producenti spamu zameriavajú nielen na email, ale aj na webové stránky, blogy, stránky sociálnych sietí a mobilné telefóny. A zdá sa, že to tak skoro neskončí, ochranou je len snaha o filtrovanie neželanej komunikácie preč od skutočných a žiadaných správ. Spameri a bojovníci proti nim sa dostali do zjavne nekončiaceho sa boja. Nikto z nich si nemyslí, že boj v najbližšej dobe vyhrá, aj napriek sľubu Billa Gatesa z roku 2004, že do roku 2006 bude svet internetu bez spamu.

Prvý spam vznikol v nevinných časoch. Thuerk poslal reklamu na nový počítač z vlastnej emailovej adresy a a všetky adresy príjemcov zapísal ručne, tvrdí Brad Templeton, priekopník internetu a dnes riaditeľ nadácie Electronic Frontier. Na svojej webovej stránke prvý nevyžiadaný email zdokumentoval.

„Takmer každý kto sa zaujíma o internet, zaujíma sa aj o spam,“ tvrdí Templeton. „Bola to prvá zlá vec, ktorú začali ľudia robiť pomocou internetu, porušili pravidlá a začali obťažovať ostatných.“

Spam dosiahol najväčší rozmach v roku 1994 keď arizonskí právnici Laurence A. Canter a Martha S. Siegelová poslali komerčný mail do 6000 diskusných skupíjn spoločnosti Usenet, v ktorom ponúkali svoje služby imigračných právnikov. Títo právnici potom začali písaať knihy o spamovaní a pomáhali ostatným šíriť túto činnosť.

Prví spameri sa často stretávali s množstvom negatívnych reakcií vo vlastných schránkach a ich poskytovatelia internetu im často rušili zmluvy. Kniha Cantera a Siegelovej tiež podnietila vývin prvých programov, ktorých cieľom bola detekcia a odstraňovanie nevyžiadaných správ.

Spamovanie sa stalo undergroundom, keď sa ľudia naučili skrývať svoju identitu a miesto pôsobenia. Začala sa hra mačky s myšou. Organizácie ako Spamhaus Project zverejňujú zoznam IP adries, z ktorých prichádza spam, poskytovatelia internetu na základe tohto zoznamu blokujú dané adresy a poštu, ktorá z nich prichádza.

Najnovšie filtra spamu využívajú Bayesovské filtre, ktoré sa učia rozlíšiť nevyžiadanú poštu na základe jej obsahu, alebo systémy, ktoré identifikujú nový spam pomocou digitálnych odtlačkov prstov.

Spameri sa proti týmto protiopatreniam postavili svojimi protiopatreniami. Aby zabránili svojmu vystopovaniu vytvorili obrovské siete „zombie“ počítačov, ktoré je možné ovládať zvonku bez vedomia ich vlastníkov. Tieto siete sa využívajú pri posielaní obrovského množstva spamu, ktorý je ťažké blokovať, pretože siete sú decentralizované.

Spameri tiež vylepšujú obsah svojich správ tak, aby dokázali obísť filtrovanie. Mnoho spamu napríklad obsahuje „slovný šalát“, napríklad úryvky s voľne dostupných elektronických kníh, za ktoré sa skrýva skutočný obsah správy. Iným príkladom je neustále menenie obsahu správy tak, že sa nedá žiadnou z techník jednoducho odhaliť.

Opatrenia proti spamu však do istej miery podľa Adama O´Donnela zo spoločnosti Cloudmark, ktorá sa zaoberá bojom proti spamu, fungujú. Z celkového počtu správ dorazí k príjemcovi skutočne len zlomok. Spameri musia posielať stále viac správ aby si boli istí, že niektorá z nich skutočne príde až k používateľovi internetu.

Kým cena, ktorú platia spameri je stále nízka, poskytovatelia internetu a ich zákazníci musia platiť viac, pretože ich pripojenie je zahltené nežiaducim obsahom a cena filtrujúcej technológie je vysoká. Spoločnosť Ferris Research odhaduje cenu boja proti spamu v roku 2008 na 140 miliárd amerických dolárov.

„Môžete si kúpiť cestu z problémov. AK však začnete platiť za ochranu, zvýši sa aj úsilie spamera,“ tvrdí O´Donnell.

John Aycock z University of Calgary v Kanade sa bojí, že emailoví spameri budú na tvorbu spamu využívať zombie počítače. Programy sa podľa neho naučia kopírovať štýl písania majiteľa a budú písať o tom, čomu sa venuje, čím sa správy stanú skutočne ťažko identifikovateľné.

Spameri sa ale už presunuli aj za hranice emailov. V Ázii, je rozšírený spam cez telefón, keďže ľudia na pripojenie do internetu používajú väčšinou mobilné telefóny. Spam sa šíri aj na blogu, kde vznikajú „autori“, ktorí len prezentujú výrobky firmy. Aj na stránkach tvoriacich sociálne siete si získavajú spameri svojich „priateľov“, ktorých potom zahltia neželaným obsahom.

Zlou správou je, že nikto si nemyslí, že spam čoskoro vymizne a že nové formy komunikácie povedú k novým formám spamu. Dobrá správa je, že predpovede o páde internetu vďaka spamu sa nenaplnili.

„Kým budeme používať email, myslím, že musíme prijať spam ako nutné zlo. Myslím, že existuje a bude existovať dosť metód, ktoré sa dajú použiť na šírenie spamu,“ tvrdí Aycock.

 

Pred 30 rokmi Gary Thuerk, obchodník už neexistujúcej počítačovej firmy Digital Equipement Corporation, poslal email 393 používateľom Arpanet-u, americkej vládnej počítačovej siete, z ktorej sa neskôr stal internet. Pol to prvý spam v histórii.

Táto komerčná správa poslaná 3.5.1978 priniesla rýchlu a negatívnu reakciu. Príjemcovia odpovedali priamo Thuerkovi, ktorý sa ani nesnažil skryť svoju identitu a jeho spoločnosť administrátori siete pokarhali.

Tento email však bol zlým znamením. Dnes tvorí spam 80 až 90% všetkých poslaných správ, čo predstavuje približne 120 miliárd správ denne, a ide o multimiliardový priemysel.

Dnes sa producenti spamu zameriavajú nielen na email, ale aj na webové stránky, blogy, stránky sociálnych sietí a mobilné telefóny. A zdá sa, že to tak skoro neskončí, ochranou je len snaha o filtrovanie neželanej komunikácie preč od skutočných a žiadaných správ. Spameri a bojovníci proti nim sa dostali do zjavne nekončiaceho sa boja. Nikto z nich si nemyslí, že boj v najbližšej dobe vyhrá, aj napriek sľubu Billa Gatesa z roku 2004, že do roku 2006 bude svet internetu bez spamu.

Prvý spam vznikol v nevinných časoch. Thuerk poslal reklamu na nový počítač z vlastnej emailovej adresy a a všetky adresy príjemcov zapísal ručne, tvrdí Brad Templeton, priekopník internetu a dnes riaditeľ nadácie Electronic Frontier. Na svojej webovej stránke prvý nevyžiadaný email zdokumentoval.

„Takmer každý kto sa zaujíma o internet, zaujíma sa aj o spam,“ tvrdí Templeton. „Bola to prvá zlá vec, ktorú začali ľudia robiť pomocou internetu, porušili pravidlá a začali obťažovať ostatných.“

Spam dosiahol najväčší rozmach v roku 1994 keď arizonskí právnici Laurence A. Canter a Martha S. Siegelová poslali komerčný mail do 6000 diskusných skupíjn spoločnosti Usenet, v ktorom ponúkali svoje služby imigračných právnikov. Títo právnici potom začali písaať knihy o spamovaní a pomáhali ostatným šíriť túto činnosť.

Prví spameri sa často stretávali s množstvom negatívnych reakcií vo vlastných schránkach a ich poskytovatelia internetu im často rušili zmluvy. Kniha Cantera a Siegelovej tiež podnietila vývin prvých programov, ktorých cieľom bola detekcia a odstraňovanie nevyžiadaných správ.

Spamovanie sa stalo undergroundom, keď sa ľudia naučili skrývať svoju identitu a miesto pôsobenia. Začala sa hra mačky s myšou. Organizácie ako Spamhaus Project zverejňujú zoznam IP adries, z ktorých prichádza spam, poskytovatelia internetu na základe tohto zoznamu blokujú dané adresy a poštu, ktorá z nich prichádza.

Najnovšie filtra spamu využívajú Bayesovské filtre, ktoré sa učia rozlíšiť nevyžiadanú poštu na základe jej obsahu, alebo systémy, ktoré identifikujú nový spam pomocou digitálnych odtlačkov prstov.

Spameri sa proti týmto protiopatreniam postavili svojimi protiopatreniami. Aby zabránili svojmu vystopovaniu vytvorili obrovské siete „zombie“ počítačov, ktoré je možné ovládať zvonku bez vedomia ich vlastníkov. Tieto siete sa využívajú pri posielaní obrovského množstva spamu, ktorý je ťažké blokovať, pretože siete sú decentralizované.

Spameri tiež vylepšujú obsah svojich správ tak, aby dokázali obísť filtrovanie. Mnoho spamu napríklad obsahuje „slovný šalát“, napríklad úryvky s voľne dostupných elektronických kníh, za ktoré sa skrýva skutočný obsah správy. Iným príkladom je neustále menenie obsahu správy tak, že sa nedá žiadnou z techník jednoducho odhaliť.

Opatrenia proti spamu však do istej miery podľa Adama O´Donnela zo spoločnosti Cloudmark, ktorá sa zaoberá bojom proti spamu, fungujú. Z celkového počtu správ dorazí k príjemcovi skutočne len zlomok. Spameri musia posielať stále viac správ aby si boli istí, že niektorá z nich skutočne príde až k používateľovi internetu.

Kým cena, ktorú platia spameri je stále nízka, poskytovatelia internetu a ich zákazníci musia platiť viac, pretože ich pripojenie je zahltené nežiaducim obsahom a cena filtrujúcej technológie je vysoká. Spoločnosť Ferris Research odhaduje cenu boja proti spamu v roku 2008 na 140 miliárd amerických dolárov.

„Môžete si kúpiť cestu z problémov. AK však začnete platiť za ochranu, zvýši sa aj úsilie spamera,“ tvrdí O´Donnell.

John Aycock z University of Calgary v Kanade sa bojí, že emailoví spameri budú na tvorbu spamu využívať zombie počítače. Programy sa podľa neho naučia kopírovať štýl písania majiteľa a budú písať o tom, čomu sa venuje, čím sa správy stanú skutočne ťažko identifikovateľné.

Spameri sa ale už presunuli aj za hranice emailov. V Ázii, je rozšírený spam cez telefón, keďže ľudia na pripojenie do internetu používajú väčšinou mobilné telefóny. Spam sa šíri aj na blogu, kde vznikajú „autori“, ktorí len prezentujú výrobky firmy. Aj na stránkach tvoriacich sociálne siete si získavajú spameri svojich „priateľov“, ktorých potom zahltia neželaným obsahom.

Zlou správou je, že nikto si nemyslí, že spam čoskoro vymizne a že nové formy komunikácie povedú k novým formám spamu. Dobrá správa je, že predpovede o páde internetu vďaka spamu sa nenaplnili.

„Kým budeme používať email, myslím, že musíme prijať spam ako nutné zlo. Myslím, že existuje a bude existovať dosť metód, ktoré sa dajú použiť na šírenie spamu,“ tvrdí Aycock.

originál článku

Zdieľaj článok
 
Hodnotenie: 3,98
Príspevok na titulke

Vyberte článok na titulku kliknutím na linku

 

www.brigada.sk - brigády, brigáda, práca, zamestnanie www.najdes.sk - katalóg, portál, vyhľadávač www.equark.sk - veda, výskum, technika www.uvery.sk - úvery, pôžičky, hypotéky www.elearning.sk - elearning, LMS, vzdelávanie, kurzy, elektronické vzdelávanie www.globaloffice.sk - registračné sídlo, virtuálna adresa a kancelária www.globalhosting.sk - domény, doména, webhosting, hosting www.globalweb.sk - CMS, WCMS, redakčný systém, publikačný systém www.globalshop.sk - internetový obchod, eshop, e-commerce Global Services Slovakia s.r.o. - www.gsgroup.sk, informačné systémy, portálové riešenia, intranety, web dizajn

Generuje redakčný CMS systém GlobalWeb spoločnosti Global Services Slovakia s.r.o.