ELEARNING.SK | PR SPRÁVY | GSGROUP | NAJDES.SK | BRIGÁDY, PRÁCA | GLOBALOFFICE.SK | REGISTRAČNÉ VIRTUÁlNE SÍDLO FIRMY | MINCE | CMS | ESHOP | TESTIVA
Prihlásenie:
>Staňte sa redaktorom eQuark.sk

eQuark.sk

Anketa

Ak by ste o tom mohli rozhodnúť práve vy, zaradili by ste Pluto opäť medzi planéty?

Quark

Čo znamená „byť živý“

29.4.2008 10:04:51 | Q
Science Daily | Počet zobrazení: 1589x

Pochopenie konceptu živej veci trvá človeku pomerne dlho. Už dávnejší výskum Jeana Piageta ukázal, že deti považujú veci za živá ak sa hýbu, napríklad aj oblaky alebo bicykle a aj desaťročné deti majú problém pri určení skupiny živých vecí.

 

Nový výskum amerických vedcov ukázal, že spôsob, akým sú život a iné biologické koncepty pomenované v jednotlivých jazykoch formuje ich pochopenie a osvojenie si u detí.

Psychologička Florencia Anggorová a jej kolegovia z Northwestern Unoversity porovnali 4- až 9-ročné deti hovoriace indonézsky a anglicky, čo je pár jazykov s neobvyklými rozdielnosťami. V angličtine ale nie v indonézštine je slovo „zviera“ (animal) viacznačné. Môže znamenať všetky živočíchy vrátane človeka alebo len zvieratá.

Viacvýznamovosť podľa výskumníkov sťažuje deťom identifikáciu vecí a súvisiacich konceptov. Deti, ktoré sa učia jazyk bez viacznačnosti by to teda mali mať ľahšie. Indonézština je teda dobrým príkladom. tam toto slovo nie je viacznačné a znamená len zvieratá, nezahŕňa aj človeka.

Aby vedci overili svoju teóriu požiadali indonézske a anglicky hovoriace deti aby im rozdelili v jednoduchej úlohe veci na živé a neživé. Indonézske deti testované v Jakarte mali len málo problémov, medzi živé zaradili rastliny a zvieratá. Anglicky hovoriace deti z Chicaga mali väčšie problémy a aj deväťročné dieťa malo sklon neoznačiť rastliny za živé. A teda pojem „živý“ je zvlášť pre anglicky hovoriace deti ťažko pochopiteľný.

Výsledky ukázali ako je znalosť ovplyvnené jazykom. Majú tiež veľký vplyv na výchovu a vzdelávanie.

„Pochopenie konceptuálnych súvislostí jazykových rozdielov je efektívnym nástrojom v snahe o naplnenie potrieb detí z rôznych jazykových a kultúrnych komunít, ktoré navštevujú americké školy,“ povedala Anggorová.

originál článku

Zdieľaj článok
 
Hodnotenie: 2,30
Príspevok na titulke

Vyberte článok na titulku kliknutím na linku

 

www.brigada.sk - brigády, brigáda, práca, zamestnanie www.najdes.sk - katalóg, portál, vyhľadávač www.equark.sk - veda, výskum, technika www.uvery.sk - úvery, pôžičky, hypotéky www.elearning.sk - elearning, LMS, vzdelávanie, kurzy, elektronické vzdelávanie www.globaloffice.sk - registračné sídlo, virtuálna adresa a kancelária www.globalhosting.sk - domény, doména, webhosting, hosting www.globalweb.sk - CMS, WCMS, redakčný systém, publikačný systém www.globalshop.sk - internetový obchod, eshop, e-commerce Global Services Slovakia s.r.o. - www.gsgroup.sk, informačné systémy, portálové riešenia, intranety, web dizajn

Generuje redakčný CMS systém GlobalWeb spoločnosti Global Services Slovakia s.r.o.