Ultrazvuk pridá do hier dotyk

6.9.2008 23:30:45 | Q
BBC News | Počet zobrazení: 3179x

Silu ultrazvukových vĺn využili vedci na vytváranie virtuálnych objektov vo vzduchu.

 

Už niekoľko rokov sa venuje pozornosť haptike a interakcii počítača s hmatovým zmyslom. Pre tieto vnemy sú ale potrebné rukavice alebo iné mechanické zariadenia. Tímu japonských vedcov sa podarilo vyvinúť systém, ktorý na to využíva riadený ultrazvuk.

S expanziou multimédií vo svete internetu sú naše uši a oči zaplavované množstvom podnetov, hmat však ďaleko zaostáva. Popularita vibrujúcich herných zariadení je dôkazom, že hmat je bohatá a neprebádaná cesta zvýšenia interakcie.

Takayuki Iwamoto a kolegovia z Tokijskej univerzity predviedli jednoduché zariadenie, ktoré využíva množstvo ultrazvukových prevodníkov.

Zvuk je tlaková vlna, čo znamená, že ak interferujú nepočuteľné vlny z každého vysielača, dokážu vytvoriť ohniskový bod, ktorý je možné vnímať ako pevný objekt.

Prototyp zahŕňa kameru, ktorá sleduje pozíciu ruky používateľa a posúva výstup vysielačom, ktoré spolu s rukou posúvajú ohnisko. Výsledkom je, že rukou cítime dotyk povrchu virtuálneho objektu.

V súčasnosti systém funguje len v zvislom smere, tím ale pracuje na zlepšení geometrie poľa a množstve sily, ktorú dokáže zariadenie vyprodukovať, takže v budúcnosti bude schopné poskytovať lepší pocit dotyku aj pri zložitejších objektoch.

Iwamoto si predstavuje, že prístup prepojí s 3D modelovacím softvérom alebo počítačovými hrami a tvrdí, že dostali už množstvo komerčných ponúk na spoluprácu.

Podľa Stephen Brewstera z Glasgowsej univerzity je systém prvý svojho druhu. „Môžete to cítiť oboma rukami, namiesto jednobodového kontaktu, dokonca ho môžu používať viacerí ľudia v rovnakom čase,“ povedal. „Je výborné, že máme niečo, čo môžeme použiť bez nutnosti obliekania si alebo držania iných vecí.“

Vedci pracujú na vylepšení riadenia vysielačov, aby dokázali vytvárať realistické textúry a tvary. Prístup je však limitovaný veľkosťou sily, ktorú dokáže systém vyvinúť, čo súvisí s pevnosťou virtuálnych objektov. Za určitou hranicou by totiž mohlo zariadenie spôsobiť poškodenie sluchu.

originál článku