Časti auta z kokosu?

29.1.2009 17:55:07 | Q
Live Science | Počet zobrazení: 1395x

Vedci z Texasu vytvárajú časti auta z kokosových orechov.

 

Výskumný tím z Baylorovej univerzity vytvoril vnútorné poťahy auta a jeho podlahu z vlákien pochádzajúcich z vonkajšej vrstvy kokosového orecha, ktoré nahradili bežne používané polyesterové vlákna.

Tento prístup má potenciál, pretože kokosy sú obnoviteľnou surovinou vo všetkých krajinách v blízkosti rovníka. Ich škrupina sa spaľuje a zahadzuje, čím vzniká odpad. Podľa vedúceho projektu Waltera Bradleyho ide pri autách o prvý príklad využitia kokosových vlákien v priemysle.

Kokosové šupky môžu byť aj nebezpečné. Napríklad v Ghane ich vyhadzujú na veľkú kopu, ktoré zachytáva vodu, kde sa môžu množiť moskyty prenášajúce maláriu.

„Snažíme sa premeniť odpadky na peniaze a pomôcť chudobným pestovateľom kokosu,“ povedal Bradley a dodal, že dlhodobým cieľom je zvýšiť dopyt po kokose a ich cenu na trhu.

Na svete je dnes asi 11 miliónov pestovateľov kokosu, ktorí majú priemerný ročný príjem 500 dolárov.

Výrobný proces začína kokosovou šupkou.

„Kokos, ktorý vidíte v obchode má tvrdú škrupinu, ktorá sa na strome nachádza v dvakrát tak veľkom obale – šupke, ktorá je veľmi vláknitá,“ povedal Bradley. Šupka sa takmer vôbec nevyužíva. Kokosy sa pestujú hlavne kvôli mlieku a kokosovému oleju.

Šupka sa skladá z vlákniny a drene. Dreň je najskôr špongiovitá, ale potom vyschne a zmení sa na malá častice pripomínajúce špinu, z ktorých každá môže podľa Bradleyho absorbovať vodu v desaťnásobku svojho objemu.

„Vlákna majú dobrú pevnosť, tuhosť a ťažnosť, je ich možné použiť na rôzne účely,“ povedal Bradley.

Vlákna kokosovej šupky možno zmiešať s polypropylénovými vláknami a potom stlačiť pri vysokej teplote do želaného tvaru. Kokosové vlákno je tvrdou kostrou pre ľahký ale pevný materiál.

Prvé testovanie ukázalo, že kokosové materiály spĺňajú nároky priemyslu. V skutočnosti sú ich mechanické vlastnosti rovnako dobré ako vlastnosti syntetických a polyesterových vlákien, ak nie lepšie. Kokos má tiež výhodu, že zle horí a neprodukuje toxický dym, čo je kľúčovým aspektom pri spĺňaní testov použiteľnosti v moderných automobiloch.

Bradleyho tím v súčasnosti vytvára zásoby kokosového materiálu a pomáha pri vykonávaní testovania potrebného pre jeho certifikáciu.

originál článku