V budúcnosti by ľudia mohli vybudovať nový druh elektrickej dopravy -
električkobusy, čiže cestné električky. Išlo by o krížence autobusov a
električiek, ktoré takisto ako klasické električky budú mať jeden
elektrický pól dole a druhý hore. Električkobusy však miesto koľajníc
budú používať oceľové pásy, ktoré budú zapustené do cesty a s ktorými
sa budú elektricky spájať pomocou pripojenia pod dolnou časťou karosérie.
Hore budú mať zberač ako na klasických električkách, ale s dĺžkou plochy
približne rovnakej dĺžke vozidla.
Aby sa zabezpečila vysoká
mobilita, pásy a drôty budú musieť byť od seba vzdialené najviac každé
dva metre, ak nie aj menej. Tým sa zabezpečí aj možné obehnutie zastávok,
obsadených inými električkobusmi. Elektricky teda budú fungovať podobne ako
"nabúravacie autíčka". Na prvý pohľad to môže síce vyzerať
neefektívne, je to však daň za lepšiu elektrickú dopravu.
Jednou z
výhôd je odpadnutie nutnosti používať výhybky a zložité kríženia,
čím bude možné zrýchliť elektrickú dopravu aj na križovatkách, pokiaľ
nenastane situácia, ktorá by spomalila aj spaľovacie vozidlá. Smer jazdy
šofér zvolí len a len pootočením volantu ako na spaľovacom vozidle. Týmto
odpadá problém s neprehodenou výhybkou, kedy by šofér musel prejsť k
zadnej časti vozidla a ručne prehodiť zberače. Navyše na rozvetvených
električkobusových drôtoch by neboli žiadne deliče ako na rozvetvených
trolejbusových, nakoľko je tu vylúčená možnosť kolízie dvoch
elektrických pólov. To bude umožňovať prejazd všetkými smermi so zapnutou
jazdou bez výpadku meniarne, spôsobeného skratom. Deliče budú potrebné
akurát medzi úsekmi, podobne ako pri klasických električkách.
Ďalšou veľkou výhodou bude nemožnosť vyskočenia zberača, ktoré sa
niekedy stáva trolejbusom. Šofér je vtedy nútený ísť k zadnej časti
trolejbusu a najprv točiť tyčou v strhováku, ktorý sa pri páde zberača
zasekne. Pri električkobuse bude prípad vyskočenia zberača nemožný,
pokiaľ s ním šofér nevyjde mimo elektrifikovanej trate.
Ani samotné
pripájanie na drôt nebude tak zložité ako pri trolejbusoch, kedy sa šofér
musí viac so zberačmi namáhať. Pripojenie zberača bude bezproblémové,
podobne ako na klasických električkách.
Zostáva vyriešiť vodivosť
pások tak, aby aj v zime zabezpečovali elektrický kontakt s dolným
pripojením.