Prichádzajú „cestné vlaky“
10.11.2009 11:22:38 | QBBC News | Počet zobrazení: 2689x
Na európskych cestách by sa čoskoro mohli objaviť „vlaky“, ktoré spájajú automobily pomocou bezdrôtových senzorov.
Projekt Sartre financovaný Európskou úniou hľadá lacné spôsoby, ako umožniť na cestách presúvanie áut v skupine.
Každý cestný vlak by mohol obsahovať osem vozidiel – automobilov, autobusov alebo kamiónov. Európska únia tak chce znížiť spotrebu paliva, trvanie cesty a množstvo dopravných zápch. Prvé odhady ukazujú, že spotreba paliva u vozidiel idúcich za vedúcim vozidlom sa pri dlhej ceste zníži o 20 %.
Vedúce vozidlo by riadil profesionálny vodič, ktorý by monitoroval stav celej kolóny za ním. Šoféri za ním by mohli pustiť volant a čítať knihu alebo sledovať televíziu. Ich vozidlo by riadilo vedúce auto.
Koordinátor projektu Tom Robinson povedal, že hlavnou ideou projektu bolo, aby sa bežné súčiastky do áut mohli stať nástrojom vzájomného prepojenia a riadenia malej kolóny áut.
„Chceme zistiť, ako by sa dalo zabezpečiť spoločné presúvanie vozidiel po diaľnici bez toho, aby sme do nej museli akokoľvek zasahovať,“ povedal Robinson. Systém, ktorý by predpokladal umiestnenie senzorov na diaľnici by bol totiž podľa jeho slov nesmierne drahý.
„Každé z vozidiel bude mať svoje vlastné riadenie a softvérový monitorovací systém,“ povedal Robinson. „Vo vedúcom vozidle bude senzor, ktorý bude zbierať informácie o ostatných vozidlách kolóny a tak bude informovaný o tom, čo sa okolo vozidiel za ním deje.“
Vedci chcú mať aktívne kolóny, do ktorých sa bude dať kedykoľvek pridať, a z ktorých bude vedieť vodič kedykoľvek vystúpiť.
Projekt Sartre bude trvať tri roky. Partneri projektu robia v súčasnosti prvotný výskum, aby mohli identifikovať potrebné súčasti budúceho systému. Robinson pripomína, že treba premyslieť aj aspekty správania sa kolóny, napríklad, či budú musieť mať všetky autá v nej zapnuté svetlá. Tiež treba zaručiť, že autá budú v kolóne v bezpečí.
V krátkej dobe budú nasledovať testy na skúšobných dráhach, vedci hovoria aj o možnom teste na skutočnej cesta v Španielsku. Prvý „cestný vlak“ bude obsahovať dva kamióny a tri automobily.