Gestá počas reči menia myslenie
11.1.2011 18:56:32 | QScience Daily | Počet zobrazení: 2479x
Niekedy je takmer nemožné rozprávať bez toho, aby ste pri tom nepohybovali rukami. Gestá sú dôležité pre spôsob nášho myslenia. Ukazujú kúsok z našich myšlienok a podľa novej teórie dokonca naše myslenie menia.
Vedkyne z Chicagskej univerzity spojili svoje výskumy v tejto oblasti. Sian Beilocková skúmala vplyv činností na myšlienky a Susan Goldin-Meadowová študovala gestá človeka. Po rozhovore na vedeckej konferencii sa rozhodli spoločnými silami skúmať, ako sú naše myšlienky ovplyvnené gestami.
Dobrovoľníci mali v rámci ich výskumu vyriešiť problém „Hanojských veží“. Ide o hry pri ktorej je potrebné presúvať disky medzi jednotlivými tyčkami podľa pravidla, že na vrchu smie byť vždy len disk menší od toho, ktorý je pod ním. Po vyriešení problému prešli dobrovoľníci do druhej miestnosti, kde mali vysvetliť, ako postupovali. Bolo takmer nemožné vysvetliť postup bez pomoci rúk. Potom riešili dobrovoľníci úlohu znovu. Niektorým sa však podmienky hry zmenili a hmotnosť diskov nezodpovedala ich veľkosti. Najmenší diisk bolo napríklad potrebné dvíhať dvomi rukami.
Ľudia, ktorí pri svojich gestách počas vysvetľovania postupu používali jednu ruku, mali s ťažším diskom problémy. Splnenie úlohy im trvalo dlhšie ako ľuďom, ktorí pri opise postupu používali obe ruky. Navyše, čím viac gest urobili len jednou rukou, tým väčšie problémy s ťažkým diskom mali.
To je dôkazom, že gestá ovplyvňujú spôsob vášho myslenia. Vedkyne si myslia, že dobrovoľníci sa vo svojej hlave utvrdili v riešení úlohy na základe gestikulácie.
V druhom experimente ľudia nemuseli postup opisovať, ale pred zmenou hmotnosti diskov ho ešte raz v skutočnosti predviedli. Po zmene hmotnosti im riešenie úlohy nerobilo až také problémy ako ľuďom, ktorí svoj postup opisovali.
„Gestá sú zvláštny prípad aktivity, Mohlo by sa zdať, že majú menší vplyv, pretože priamo neovplyvňujú nič v okolitom svete,“ povedala Goldin-Meadowová. Podľa nej však dokážu viac, pretože nám pomáhajú abstrahovať od skutočnej činnosti a vytvárať si jej model v našej mysli.
Zistenie môže mať význam pri výchove a vzdelávaní. Vedci v Chicagu sa snažia pomôcť deťom pochopiť abstraktné koncepty v matematike, fyzike a chémii pomocou gest. „Keď hovoríte o momente hybnosti alebo krútiacom momente, využívate koncepty, ktoré majú veľa spoločného s určitou činnosťou,“ povedala Beilocková. „Zaujíma nás, či skúsenosť s touto činnosťou alebo vysvetlenie s využití gestikulácie zmení procesy v mozgu, ktoré pomáhajú tento koncept pochopiť.“
Dokonca aj v matematike, ktorá nemá veľa spoločného s pohybom či činnosťou, gestá pomáhajú. Možno práve preto, že gestá sú svojím spôsobom tiež činnosťou.