Bez reči nedávajú čísla význam
8.2.2011 16:58:46 | QNew Scientist | Počet zobrazení: 4358x
Ľudia potrebujú reč, aby dokázali porozumieť číslam. Tento dlho očakávaný objav, ktorý sa vďaka dôkazom stal faktom, by mohol vysvetliť spôsob, akým si deti osvojujú čísla.
Predchádzajúce výskumy kmeňov v Amazonskom pralese, ktoré nemajú slová pre čísla väčšie ako tri, alebo čísla vôbec nedokážu pomenovať, ukázal, že majú problém pri pochopení presného počtu, najmä pri relatívne veľkých číslach.
Doteraz však nebolo jasné, či je to pre chýbajúce slová označujúce veľké čísla alebo pre pôvod národov, ktoré nepokladali presné čísla za dôležité.
Elizabet Spaepenová z Chicagskej univerzity spolu so svojimi kolegami skúmali úplne hluchých ľudí z Nikaraguy, ktorí si vytvorili vlastnú znakovú reč. Nemajú pritom žiadne označenia pre čísla. Preto každá zmena v ich numerike musí byť vyjadrená inými slovami.
Vedci skúmali zmysel týchto ľudí pre čísla testovaním dospelých, ktorí mali zhrnúť obrázkový príbeh obsahujúci čísla, napríklad zaháňanie 10 oviec do košiara. Obyvatelia Nikaraguy, ktorí počuli a americkí hluchonemí využívajúci štandardnú znakovú reč zvládli úlohu takmer bezchybne. Domorodci s vlastnou rečou ale boli presní len pri malých číslach ako dva alebo tri. V druhom teste nedokázali vytvoriť skupinu s rovnakým počtom objektov ako vo vzorovej skupine.
Podľa vedcov poznajú títo ľudia približné množstvo, ale nerozlišujú presné čísla.
Spaepenovej experimenty neodhalili časť reči, ktorá je zodpovedná za vnímanie presných čísel. Ona sama si však myslí, že to môže byť vypočítavanie, ktoré sa ako riekanku učia už malé deti. Vedia ju ešte skôr, ako chápu významu jednotlivých označení.