Kedy začne turistický let do vesmíru a ako bude vyzerať?
16.1.2012 10:44:00 | * q| Počet zobrazení: 3311x
Odpovedá Kevin S. Kantola, prevádzkovateľ internetovej stránky http://www.space-tourism.ws/
Experti odhadovali, že turisti začnú do vesmíru lietať v rokoch 2012 až 2016, ale reálne sa sezóna už začala. Americký multimilionár Dennis Tito sa v apríli 2001 prostredníctvom rakety Sojuz T-32 dostal na Medzinárodnú vesmírnu stanicu ISS, kde prežil takmer osem dní. Tento bezpochyby jedinečný zážitok ho vyšiel na 20 miliónov dolárov. Nie je však jediný. Päť ďalších vyvolených turistov už absolvovalo podobnú cestu. Posledný z nich, Kanaďan Guy Lalliberte, pobudol v roku 2009 na ISS dokonca 12 dní. Eric Anderson, vedúci americkej vesmírnej cestovnej kancelárie Space Adventures Ltd., ktorá organizovala všetkých šesť letov do vesmíru, sa pokúša naďalej zabezpečiť ročne pobyt na ISS aspoň trom ďalším kandidátom.
Skutočnosť, že do tohto segmentu technologicky vstúpili firmy ako Boeing, Lockheed, KLM, Scaled Composites a ďalšie firmy z Kanady, Veľkej Británie a USA, naznačuje rozmer projektu a rozsah investícií. Plánujú a projektujú sa nielen raketoplány a kozmické vozidlá, ale aj ubytovne a hotely vo vesmíre.
Holandské KLM chce spolu s americkou XCOR Aerospace pravidelne voziť cestujúcich na nízku obežnú dráhu, vzdialenú 160 až 2 000 km nad zemským povrchom. Boeing ako spoluprevádzkovateľ ISS chce do roku 2016 vyvinúť vlastný dopravný prostriedok, ktorý by nahradil doterajšie americké raketoplány, lebo americká NASA na tento projekt zelenú od prezidenta Obamu nedostala. Scaled Composites na seba upozornila letmi prúdového lietadla Whiteknight2 a kozmickej lode Spaceship 2 a už teraz ponúka možnosť letu na nízku obežnú dráhu ich prostriedkami. Doposiaľ všetci cestujúci do vesmíru absolvovali tréning v Kozmickom tréningovom centre na Bajkonure tak ako posádky Sojuzu. Na ISS sa zasa prispôsobili štruktúram NASA, sčasti aj aktívne spolupracovali na úlohách vedcov, ale ani jedna inštitúcia nie je pripravená na neprofesionálnych cestujúcich. V budúcnosti sa lety do vesmíru budú deliť do kategórií podmienených druhom letu. Veľká väčšina cestujúcich poletí po jednodňovom tréningu a školení v malom raketopláne podobnému terajším malým prúdovým lietadlám s prúdovým i raketovým pohonom do výšky asi 100 km. Tesne pred tým, než dosiahne nízku obežnú dráhu, sa raketový pohon vypne a vozidlo sa začne vracať späť na Zem. Cestujúci budú sedieť vedľa pilota oblečení do tlakových kozmických oblekov ako kozmonauti, budú vystavení tým istým dojmom ako pilot. Na niekoľko minút budú v bezváhovom stave a o necelých 30 minút po štarte raketoplán pristane na Zemi. Zážitok z letu, veľkého zrýchlenia, bezváhového stavu a pohľad na Zem uvádzajú organizátori ako plnohodnotnú kompenzáciu ceny letenky vo výške 100 000 až 350 000 amerických dolárov.
Druhá, menšia skupina cestujúcich, využije ponuku firiem, ktoré budú mať väčšie dopravné prostriedky na let do vesmíru spolu s viacdňovým pobytom na ISS. Neskôr budú bývať v kozmickom hoteli, poprechádzajú sa mimo kozmickej stanice či hotela vo vesmíre a ešte ich iste čakajú ďalšie atrakcie. Pravdepodobne budú tieto raketoplány 6- až 8-miestne a dá sa očakávať, že ceny leteniek klesnú v porovnaní s terajšou astronomickou cenou. Štart a pristátie väčšiny budúcich vesmírnych dopravných prostriedkov už nebude vyžadovať štartovaciu rampu kozmickej základne. Naopak, využijú sa ktoréhokoľvek komerčné letiská, na ktorých bude mať organizátor letov svoj domáci prístav. Raketoplány sa budú používať viacnásobne, aj tým budú prispievať k zníženiu ceny výletov kozmických turistov. Viac sa môžete dozvedieť na adrese: www.space-tourism.ws.