Joost – viac ako televízia vo vašom počítači
12.6.2007 13:38:18 | Q| Počet zobrazení: 1730x
Tvorcovia projektov Skype a KaZaA prichádzajú toto leto s novým produktom káblovej televízie, do testovania ktorého sa môže zapojiť ktokoľvek z nás. Projekt má ambíciu spájať internet a televíziu.
Joost je viac ako len televízia na internete. Spája výhody televízie s ponukami internetovej siete. Ponúka množstvo rozličných kanálov, z ktorých programov si môže používateľ slobodne vyberať. Konkrétnu reláciu či film si môže spustiť kdekoľvek a kedykoľvek.
Joost ponúka vysielanie rovnako ako bežné kanály, ale patrí do kategórie „on-demand“, čiže si môžete vybrať reláciu, ktorú práve chcete sledovať. Televízne stanice tak nemajú program vysielania, pretože každý používateľ si vyberie z ponuky relácií. Tá sa mu potom po častiach stiahne do počítača pomocou peer-to-peer siete. Táto technológia zaručuje, že čím viac používateľov sleduje danú stanicu, tým lepšiu kvalitu obrazu program dosahuje.
Na pozeranie stále sa rozrastajúcej ponuky programov v projekte Joost vám stačí pripojenie na internet a stiahnutie malého programu. Potrebujete ešte pozvánku podobne ako kedysi na službu Gmail, ale tieto pozvánky sú dnes už voľne dostupné na množstve blogov a stránok a pri troške hľadania pozvánku ľahko získate. Kedysi sa s pozvánkami dokonca obchodovalo a v jednej dražbe sa, podľa denníka SME (11.6.2007) cena vyšplhala na 36 dolárov. Za možnosť pozerať televíziu cez Joost.
Joost sa môže zdať podobným projektom ako stánky YouTube, ktoré slúžia na zverejňovanie amatérskeho videa. Nie je to však tak, pretože do Joost-u vstupujú televízne spoločnosti výhradne dobrovoľne. Zaujímavé je, že Joost získal programy už aj niektorých klasických televíznych staníc, napríklad hudobnej stanice MTV, či niektorých komediálnych kanálov obľúbených najmä v USA.
Joost tiež nemožno označiť za miesto, odkiaľ sa dajú legálne stiahnuť televízne programy a filmy do vlastného počítača. Do každej relácie je vkladaná bez upozornenia reklama (v USA to tak bežne funguje v televíznom vysielaní) a reklamu nemožno vypnúť alebo preskočiť.
Projekt sa stále rozrastá, pribúdajú noví používatelia a nové atraktívne stanice. Mení sa aj jeho používateľské rozhranie, ktoré sa prispôsobuje požiadavkám divákov.
Projekt je určený najmä pre ľudí, ktorí už majú svoj život úplne spojený s počítačmi a pri počítači trávia väčšinu svojho dňa. Ak sa k tomu pridá fakt, že doma nemajú televíziu a ak majú, tak nie sú ochotní pozerať dookola reprízy slovenských relácií, stávajú sa ideálnymi pre projekt Joost.
Projekt je podobne ako komerčné televízie plne financovaný z reklamy.
V žiadnom prípade nechce Joost nahradiť klasickú televíziu. Len rozširuje jej možnosti, keď umožňuje hodnotiť programy, diskutovať s ľuďmi, ktorí práve sledujú rovnakú reláciu, či sledovať novinky z obľúbených stránok pomocou technológie RSS. Spája tak príjemne a inteligentne prednosti televíznej zábavy a internetových služieb.
Stačí skúsiť.