Slovensko sa môže pýšiť šikovnými a odvážnymi ľuďmi v oblasti ICT a webových riešení
12.6.2014 01:20:41 | Ján KlučárPiano Media: Úspešní pionieri vo svete spoplatnenia internetového obsahu | Počet zobrazení: 4597x
Bratislava, 29. apríla 2014 - Spoločnosť Piano Media vznikla na Slovensku v roku 2011 ako start-up ponúkajúci svojim zákazníkom know-how na spoplatnenie internetového obsahu. Dnes sú pioniermi v tejto oblasti a zaznamenávajú prvé medzinárodné úspechy. Je to len jeden z mála úspešných príbehov mladých šikovných Slovákov, ktorým nechýba odvaha a guráž presadiť sa mimo Slovenska. V rámci aktuálneho rámcového programu EÚ „Horizont 2020“ sa im dostáva viac pozornosti a príležitostí ako predtým. Vhodný čas na start-upy je práve dnes.
Nebáli sa. Vďaka ich know-how vygenerovali nové zdroje príjmov u tradičných vydavateľstiev, ktoré žili výhradne z reklám. A výsledok? Prerástli zo Slovenska do západnej Európy, pôsobia na troch kontinentoch a plánujú vytvoriť nové sídlo v Rakúsku. Ján Cifra, Head of Business Development Piano Media, prezrádza, ako vyzeral vývoj ich start-upu a motivuje Slovákov, aby sa nebáli začať so svojim start-upom už dnes.
Prečo by mal byť internetový obsah spoplatnený?
Cifra: Otázkou je skôr to, že prečo by mal byť internetový obsah zadarmo. Náklady na tvorbu kvalitného obsahu sú veľmi vysoké, kým príjmy z reklamy sú pre vydavateľstvá čoraz nižšie. Spoplatnenie obsahu je preto logický krok pre získanie ďalších zdrojov na pokrytie ich nákladov. Navyše príjmy z plateného obsahu sú stabilnejšie oproti reklamným príjmom, ktoré sú ovplyvnené značnou sezónnosťou.
Slovenská start-upová rodina pomáha ako sa dá
Ivan Štefunko, jeden z otcov startupovej rodiny, ktorý dnes pôsobí v Neulogy a v minulosti investoval aj do Piano Media, ho označil za učebnicový startupový príbeh. Pre mesačník Stratégie konštatoval: „Sú jedna z firiem, ktorým sa podarilo získať klientov v zložitej oblasti media a publishing-u, na veľmi odlišných zahraničných trhoch, čo poukazuje na univerzálnosť a sofistikovanosť ich technológie aj produktu. Ako jedna z prvých slovenských firiem prešla klasickým cyklom založenia a niekoľkých kôl financovania zo zdrojov rizikového kapitálu. “
Zážitok Piano Media v start-upe bol intenzívny. Každý kto bol v start-upe vie, že na Slovensku existuje jedna veľká rodina, kde sa každý s každým pozná. Táto etapa v start-up komunite pomáha začínajúcej firme zorientovať sa a začať zrealizovať svoj nápad rýchlo a relatívne dobre. Po dvoch rokoch však už start-up mítingy nepomôžu. Firma má iné problémy, ktoré sa v tejto komunite nevyriešia a firma sa s nimi potrebuje popasovať interne.
Kto alebo čo vám na začiatku pomohlo najviac?
Cifra: Na začiatku nám najviac pomohli naši investori, ktorí okrem samotnej investície s nami pravidelne konzultujú každý dôležití krok, či už ide o nové produkty alebo o obchodné príležitosti. Ale samozrejme veľa sme sa naučili aj z počiatočných chýb a omylov – práve tieto skúsenosti však oceňujú naši zahraniční klienti, keďže po troch rokoch fungovania im vieme poradiť, do akých aktivít sa oplatí investovať a do ktorých nie.
Keď sa start-up firma premodeluje na „iba“ firmu
Poslednou fázou start-upu je škálovanie. Je nutnou súčasťou, nakoľko od myšlienky a idey sa start-up firma dostala k realizácii samotného projektu a čelila novým vopred nezadefinovaným a neočakávaným okolnostiam. Osamostatnenie a strata statusu start-up nastáva hneď po tom.
Dnes máte už 30 zamestnancov.
Prestávate byť start-upom. Aká je vaša najbližšia méta? Cifra: Rok 2014 bude pre nás prelomovým v tom, že spustíme historicky najväčší počet nových projektov. V súčasnosti robíme na štyroch veľkých projektoch a ďalšie sú už na ceste – sú to najmä projekty európskych vydavateľov. Získanie klienta ako Newsweek nám pomohlo tomu, aby nás nevnímali len ako malý stredoeurópsky startup. Ďalšou métou je stať sa globálnym hráčom, čo je viac-menej už na dosah, keďže nedávno sme získali prvého klienta z Ázie.
Slovenský kolonizátor
Piano Media je pôvodom slovenská spoločnosť, na čo je právom hrdá. Rozhodujúcim by mal byť podľa nich výkon a nie pôvod. Pri pochybnostiach o zázemí a možnosti podnikania na Slovensku im pomáha fakt, že Slovensko patrí do EÚ. Aj toto je argument, ktorý upokojí nového medzinárodného zákazníka Piano Media pri expanzii mimo strednú a východnú Európu.
Cifra: Našimi zákazníkmi sú strední a veľkí vydavatelia, ktorí chcú zaviesť platený obsah. Keďže sme internetová technologická firma, nie je problém dodať naše služby kdekoľvek na svete. Na začiatku sme museli vydavateľov proaktívne vyhľadávať a oslovovať, v súčasnosti sa nám však už veľa vydavateľov ozve samostatne, či už vďaka referenciám od iných vydavateľov alebo vďaka medializovaným informáciám o spustených projektoch. V získavaní klientov nám neposlednom rade pomáha aj účasť na rôznych konferenciách či workshopoch.
Experti s pokorou sa vypracovali na medzinárodných hráčov
Piano Media svojim klientom ponúka know-how nielen na začiatku, keď im potrebujú predať svoje riešenie, ale ich rady sú kontinuálne. Sú mladí, draví a nechýba im zdravý sedliacky rozum. Prezrádzajú, že aj oni sa zvyknú mýliť. Sú tu predsa noví. Klienta o tom s pokorou informujú. Aj vďaka ich prístupu, nehrať sa na to čo nie sú, sú dnes úspešní.
Z malého startupu ste sa stali spoločnosťou, ktorá pôsobí aj medzinárodne. V ktorých krajinách a na koľkých kontinentoch ste dnes? Kde chcete byť o dva roky?
Cifra: Okrem stredoeurópskych projektov máme v súčasnosti klientov v Nemecku, Španielsku, USA, Veľkej Británii a Indii, takže po spustení týchto projektov budeme fungovať už na troch kontinentoch. O dva roky by sme chceli byť stabilne rastúcou a globálne pôsobiacou spoločnosťou a jednoznačným lídrom v segmente plateného obsahu.
Slovník cudzích slov: definuj start-up
Definícií čo je start-up je na internete veľmi veľa. To si vie každý vygooglovať. Avšak čo je dôležitejšie - Jedným zo základných pilierov a dušou každého start-upu sú technológie a inovácie.
Akú konkurenčnú výhodu má vaše technologické riešenie?
Cifra: Našou najväčšou konkurenčnou výhodou je komplexné pokrytie všetkých oblastí v rámci plateného obsahu – od samotného paywallu cez spracovania platieb a analytiku až po rozhranie pre helpdesk. Vydavateľ, ktorý si chce takéto komplexné riešenie vytvoriť sám, musí do toho investovať množstvo času a státisíce až milióny eur. My však celé riešenie dokážeme dodať za pár mesiacov za rádovo nižšie náklady pre vydavateľa.
Aký rozsiahly bol váš počiatočný biznis model?
Cifra: Pôvodný biznis modelom bolo technologické riešenie spoplatnenia obsahu viacerých vydavateľov v rámci jedného systému. Neskôr sa nám však ozvalo veľa vydavateľov, ktorí mali záujem len o individuálne riešenie, takže pôvodný „národný“ systém sme neskôr rozšírili o individuálne riešenia, ktoré môžu byť prispôsobené na mieru pre daného vydavateľa.
Kedy by bolo najvhodnejšie vytvoriť start-up? Ihneď?!
Na tento článok narazia mladí váhaví ľudia, ktorí v hlave nosia nápad. Avšak potrebujú motor, impulz či znamenie, čo by ich motivovalo pustiť sa do toho. Čo im radíte? Ako na to majú ísť?
Cifra: V prvom rade si musia uvedomiť, že nápad v podstate nič neznamená. Okrem nápadu si treba stanoviť konkrétne ciele s časovým horizontom, čo následne pomôže identifikovať úspechy a neúspechy. Treba rátať aj s tým, že veľakrát človek „padne na hubu“ a bude možno musieť zasiahnuť aj do samotného biznis modelu, aby sa zo startupu mohla vzniknúť samostatná a životaschopná firma.
„Pozrite sa na príležitosti vo svojej komunite - tam vždy nájdete problémy, ktoré si vyžadujú nové riešenia a nové paradigmy. Najlepšie otázky sú tie, ktorým čelíte vy sami. ICT a web ponúkajú nové možnosti, ako riešiť niekedy aj staré problémy. To vám dá príležitosť stať sa súčasťou niečoho väčšieho.“ Ján Cifra, Head of Business Development, Piano Media a.s.
Možnosti a príležitosti pre malé a stredné firmy
Európska únia v rámci doterajších aktivít a aktuálneho rámcového programu Horizont 2020 vytvára viaceré ústretové prístupy voči malým a stredných podnikateľom (MSP) na podporu ich podnikania v oblasti ICT a webových riešení:
• Startup Europe: http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/entrepreneurship-innovation/startup-europe-0
• Digitálna agenda: http://ec.europa.eu/digital-agenda/
• Neelie Kroes, podpredsedkyňa Európskej komisie zodpovedná za digitálnu agendu Európy: http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/kroes/en
• Európskou úniou podporované programy na podporu MSP v rámci programu Horizont 2020: http://ec.europa.eu/easme/sme_en.htm Užitočné kontakty:
• Kontaktná osoba pre MSP na Slovensku: Ivan Filus, BIC Bratislava, Zochova 5, 81103 Bratislava, tel. +421 2 5441 7515, filus@bic.sk, www.bic.sk
• Slovenská start-upová scéna: www.neulogy.sk, www.startupers.sk, www.thespot.sk
O Piano Media
Piano Media a.s. je európska spoločnosť zameraná na pomoc vydavateľstvám priamo speňažiť ich online obsah bez vplyvu na existujúce príjmy z reklamy. Združuje vydavateľstvá rôznych veľkostí a typov. Piano Media využíva osvedčené postupy z celého odvetvia. Tento rok boli úspešní a začínajú s novými projektmi. Potrebujú posilniť svoj programátorský tím. Zároveň hľadajú ľudí aj na sales development a v dohľadnej dobe by chceli posilniť aj ich marketingovo-analytické oddelenie. Viac na www.pianomedia.com.