Úspešný test desaťmotorového elektrického lietadla
8.5.2015 11:11:34 | Ján Klučársciencedaily.com | Počet zobrazení: 2671x
Toto nové lietadlo, ktoré sa dokáže vzniesť ako helikoptéra a letieť ako lietadlo, je vyvíjané vedcami z Langley Research Center patriaceho NASA, ktorí ho pomenovali GL-10. Bill Fredericks z NASA povedal, že bezpilotné lietadlo by sa dalo využiť na dopravu malých balíčkov alebo mapovanie. Z väčšej verzie tohto lietadla (omnoho väčšej než terajšie prototypy) by sa eventuálne dalo vytvoriť osobné dopravné lietadlo, do ktorého by sa zmestili štyria ľudia.
GL-10 je momentálne vo fáze návrhu a testovania. Pôvodne vedci zamýšľali vytvoriť lietadlo s rozpätím krídel 6,1 metra, ktoré by bolo poháňané hybridným dieselovo-elektrickým motorom, avšak tím sa rozhodol vytvoriť najprv menšiu variantu.
David North z NASA povedal, že vyrobili 12 prototypov. Začali s penovými modelmi vážiacimi 2,3 kilogramu. Následne prešli k modelom vážiacim 11,3 kilogramov, ktoré boli vyrobené z materiálu, aký sa využíva na rekreačné diaľkovo ovládané modely. Nakoniec sa prepracovali až k 24,9 kilogramov vážiacemu prototypu, ktorý bol vytvorený z uhlíkových vlákien vysokej kvality.
Každý z prototypov im pomohol zodpovedať nové technické otázky za minimálnu cenu. Na skorších prototypoch vyskúšali aj drsnejšie pristátia, ktoré im pomohli nakonfigurovať ovládacie systémy. Z každej straty prototypu získali drahocenné skúsenosti. V jeden jarný deň sa tím rozhodol otestovať krídla na vojenskej základni vzdialenej približne dve hodiny cesty od Langley Research Center. Toto diaľkovo ovládané lietadlo malo rozpätie krídel 3,05 metra, osem elektrických motorov na krídlach, dva elektrické motory na chvoste a vážilo nie viac než 28,1 kilogramu.
Tento prototyp už prešiel skúškou vo vznášaní sa (vznáša sa podobne ako helikoptéra), avšak teraz ho čakala najväčšia skúška – prechod z vertikálneho letu na horizontálny. To vďaka zložitým aerodynamickým zákonom nie je vôbec jednoduchou úlohou. Im sa to však pri piatich testovacích letoch podarilo. Ešte však treba preukázať ďalší cieľ výskumu – že tento koncept je štyrikrát aerodynamicky efektívnejší, než helikoptéra.
Zack Johns, primárny pilot GL-10, povedal, že ovládanie tohto stroja má svoje výhody aj nevýhody, avšak podobá sa na ovládanie trojmotorového lietadla. Všetky štyri motory jedného krídla fungujú ako jeden celok, s tým, že oba motory na chvoste tiež fungujú ako jeden celok.
Vertikálne vznášanie a pristátie nie je jedinou výhodou GL-10. Toto lietadlo tiež dokáže lietať veľmi ticho, tichšie než keď sused kosí trávnik kosačkou s plynovým motorom. Nasledujúci krok Fredericksovho tímu bude jeho prezentácia na Medzinárodnej konferencii bezpilotných dopravných systémov 2015 v Atlante. GL-10 bude hlavnou hviezdou výstavy výskumu bezpilotných lietadiel Langley Research Center.