Pneumatika
22.1.2007 17:38:14 | QQuido.cz | Počet zobrazení: 3433x
O vynáleze pneumatiky ...
Obruče kolies boli pôvodne oceľové. Škótsky inžinier R. W. Thompson vyrobil v Londýne v roku 1845 prvé gumené (plné) obruče. Boli síce tichšie ako kovové, ale inak sa od nich svojimi vlastnosťami vôbec nelíšili. Šlo vlastne len o pevný gumový poťah už existujúcich kolies.
V tom istom roku si William Thompson nechal patentovať pneumatiku, ktorej dutina bola naplnená stlačeným vzduchom. tento patent ale nebol uvedený do výroby, pretože bicykle boli v tom čase ešte veľkou vzácnosťou.
Podobné pneumatiky si nechal upevniť na kolesá svojho koča aj lord Loraine v roku 1847, ale ich výroba bola tak nákladná, že sa tým ďalej nikto nezaoberal.
Škótsky zverolekár John Boyd Dunlop (1840-1921), ktorý pracoval v Belfaste v Severnom Írsku, sa nahneval vždy, keď v trávniku našiel hlboké ryhy po trojkolke svojho syna. Aby ochránil svoju záhradu, vzal kus hadice, naplnil ho vodou, oba konce pevne utesnil a pripevnil na kolesá trojkolky. Sir John Fagan, ktorý to videl, mu navrhol, aby skúsil naplniť hadicu vzduchom. Dunlop teda vyrobil kruh z dvojitej gumy a nafúkal ho pumpou na lopty. Keď na zadné kolesá trojkolky namontoval svoje pneumatiky, výsledok ho veľmi príjemne prekvapil. Kúpil si bicykel a svoj vynález otestoval aj na ňom. V roku 1888 si nechal svoju konštrukciu patentovať, z vynálezu ale nezbohatol. Okrem toho, že vtedy bolo málo bicyklov, jeho pneumatika bola aj nepraktická, lebo ju s ráfikom spájala vrstva lepidla.
Obrat nastal keď navštívil jeden z mála cyklistov továreň Michelin vo Francúzsku a žiadal o opravu pneumatiky. Továreň vtedy vyrábala brzdové čeľuste. Vedúci továrne Edouard Michelin si vtedy uvedomil, že ak by bola pneumatika ľahšie použiteľná, mohla by sa stať budúcim výrobkom továrne. A tak si nechal v roku 1891 patentovať snímateľnú pneumatiku. Keď vyhral Charles Thery s novou pneumatikou Michelin cyklistické preteky Paríž – Brest – Paríž, pneumatika si okamžite získala popularitu na verejnosti a o rok neskôr ju používalo už okolo 10 000 cyklistov.
V roku 1895 bol vynájdený automobil. Ale konštrukcia jeho kolies mu nedovoľovala ísť väčšou rýchlosťou ako 25 km/h. A tak Michelin navrhol a zostrojil automobil, ktorý bol vybavený pneumatikami. Automobil vyhral preteky Paríž – Bordeaux – Paríž; automobil a pneumatika sa spojil navždy. V roku 1898 sa prvýkrát objavila figúrka Michelin, symbol firmy známy po celom svete. V roku 1899 bola automobilom s pneumatikami Michelin prekonaná mystická hranica 100 km/h.
V roku 1913 si firma Michelin nechala patentovať snímateľné oceľové koleso, čo viedlo k vzniku piateho rezervného kolesa.
V roku 1917 sa objavili prvé pneumatiky s dezénom, ktorý dáva pneumatike väčšiu priľnavosť a životnosť. Životnosť pneumatiky sa predlžuje aj zavedením tzv. kordovej pneumatiky (1919), kde sa používajú namiesto niekoľkých vrstiev tkanej látky paralelné vrstvy pevných hrubých bavlnených vlákien.
V ďalších rokoch sa postupne znižuje tlak v pneumatikách až na 150 kPa a životnosť sa dostáva na hranicu 30 000 km. V roku 1938 sa objavili „oceľové“ pneumatiky, čo bol rozhodujúci krok k tzv. radiálnym pneumatikám. Tie boli patentované až po 2. svetovej vojne v roku 1946 a v predaji sú od roku 1949. Neskôr sa začali vyrábať radiálne pneumatiky aj pre nákladné automobily, traktory a lietadlá.