Technické klenoty na známkach
Emisný plán slovenských poštových známok obsahuje od roku 2002 pravidelnú emisiu Technické pamiatky. Takto majú nielen filatelisti možnosť oboznámiť sa s unikátnymi technickými pamiatkami, ktoré sa pomaly vytrácali z pozornosti.
V roku 2002 sa námetom dvoch známok stalo vinárstvo v podobe starých výrobných vinárskych nástrojov a starých vyobrazení vinárskeho života. O rok neskôr to boli známe banskoštiavnické tajchy Klinger a Rozgrund. V roku 2004 nasledovali tatranský omnibus a špaňodolinský banský vodovod, ktorý patrí medzi najvýznamnejšie technické diela z histórie baníctva na Slovensku. Bol to povrchový vodný náhon, ktorý v drevených žľaboch a zemných jarkoch privádzal vodu na pohon ťažných strojov a iných zariadení v baniach na meď a striebro v Španej Doline a jej okolí. Vznikal po etapách a bol funkčný od začiatku 16. storočia až do začiatku 20. storočia
Nasledujúci rok reprezentovali technické pamiatky Čiernohronská lesná železnica a kysucko-oravská Vychylovka. Zastavme sa pri známej Čiernohronskej lesnej železnice. S jej výstavbou sa začalo v roku 1908 a v tom istom roku bol hotový aj prvý, 11 km dlhý úsek trate. Mala rozchod 760 mm a jej celková dĺžka dosiahla 132 km. V období najväčšieho rozmachu, čiže v období kalamít 1927 – 1929, sa ročne prepravilo asi 260 000 m3 dreva a v rokoch 1953 – 1955 dokonca až 300 000 m3 dreva. V roku 1982 definitívne zastavili prevádzku na zostávajúcich 36 km trate, v tom čase už poslednej lesnej železnici na Slovensku. V minulom roku zastupovali technické pamiatky sklo a mediarstvo vybrané z klenotnice múzeí. Tento rok sa ako technická pamiatka predstaví starý most.
Ktorý banský vodovod bol na poštovej známke v rámci technických pamiatok?
Odpovede na súťažnú otázku posielajte do konca mesiaca na adresu redakcie: Quark, Karpatská 7, 811 05 Bratislava, alebo mejlom: quark@perfekt.sk . Tri správne odmení Slovenská pošta hodnotnými filatelistickými darčekmi.