V urýchľovači objavili novú časticu

22.12.2011 23:28:50 | Q
BBC News | Počet zobrazení: 2196x

Vo Veľkom hadrónovom urýchľovači (LHC) objavili prvýkrát od jeho otvorenia v roku 2009 novú časticu. Volá sa Chi_b (3P) a pomôže vedcom lepšie pochopiť sily, ktoré držia hmotu pohromade.

LHC skúma fundamentálne otázky „veľkej fyziky“ cez kolízie protónových častíc vo veľkom podzemnom priestore. Pozorovaním výsledku zrážky chcú vedci získať nové informácie o vzniku vesmíru.

Chi_b (3P) je viac vzbudený stav častice Chi, ktorú vedci pozorovali v predchádzajúcich kolíznych experimentoch. „Nová častica je tvorená quarkom a antiquarkom,“ povedal prof. Roger Jones, ktorý pracuje na projekte Atlas. „Ľudia predpokladali, že viac vzbudený stav existuje, doteraz ho ale nikto nevidel. Je to tiež zaujímavé pre to, čo nám to hovorí o silách, ktoré držia spolu quark a antiquark. Je to tá istá sila, ako sila, ktorá drží pohromade atómové jadro s protónmi a neutrónmi.

Cieľom LHC je vyplniť medzery v štandardnom modeli, súčasnom rámci vysvetľujúcom interakcie subatomických častíc, a hľadať nové fyzikálne zákonitosti na tejto úrovni. Kolízie využíva najmä na nájdenie Higgsovho bozónu, ktorá by mohla vysvetliť, prečo má hmota hmotnosť.

Jones tvrdí, že objavy ako Chi_b (3P) sú dôležité, pretože rozširujú všeobecné znalosti. „Čím lepšie pochopíme tú veľkú silu, tým viac budeme rozumieť pozorovaným údajom, ktoré sú mnohokrát len pozadím toho, čo hľadáme. Pomáha nám to spájať základné chápanie ktoré máme s potrebou novej fyziky,“ povedal.

Paul Newman z Birminghamskej univerzity povedal: „Je to po prvý raz, čo bola v LHC objavená takáto častica. Jej objav je záverom veľmi úspešného roka 2011.“

Analýza miliárd kolízií je podľa Andyho Chisholma, ktorý je tiež zapojený do projektu Atlas, fascinujúca. „Sú tam pravdepodobne všetky možné zaujímavé veci a my máme šťastie, že hľadáme na správnom mieste v správnom čase,“ povedal.

originál článku