ELEARNING.SK | PR SPRÁVY | GSGROUP | NAJDES.SK | BRIGÁDY, PRÁCA | GLOBALOFFICE.SK | REGISTRAČNÉ VIRTUÁlNE SÍDLO FIRMY | MINCE | CMS | ESHOP | TESTIVA
Prihlásenie:
>Staňte sa redaktorom eQuark.sk

eQuark.sk

Anketa

Ak by ste o tom mohli rozhodnúť práve vy, zaradili by ste Pluto opäť medzi planéty?

Quark

Autobusy v Oslo verzus ekologicky čisté palivo

23.1.2012 13:45:14 | * q
greencar,auto.sk | Počet zobrazení: 972x

Donedávna boli splašky vnímané skôr ako hlavný problém s uložením odpadu, nie ako zdroj energie. Znečistenie vzduchu v Oslo od roku 2000 narástlo o približne 10%. S ambíciou stať sa do roku 2050 "bezuhličitanovým" mestom, začala mestská rada v Oslo hľadať alternatívy k fosílnym palivám a rozhodla sa pre biometán zo splašiek.

 

Preto sa mesto rozhodlo už v septembri 2009,že bude plyn zachytávaný a konvertovaný tak, aby poháňal 200 mestských autobusov. Mestské autobusy budú potrebovať iba minimálne zmeny na to, aby boli schopné jazdiť na metán, ktorý bude skladovaný v strechách autobusov. Čisté emisie biometánových autobusov sú nulové, pretože uhlík pochádza z atmosféry, nie z fosílnych palív.

Ako v tejto súvislosti uviedol Ole Jakob Johansen z mestskej radnice, ktorý je projektom poverený, k výhodám patria "nulové uhlíkové emisie, neznečisťovanie životného prostredia, nižšia hlučnosť, trvale obnoviteľné zdroje." Biopalivo, čiže metán vznikajúci pri procese kvasenia kalu z kvapalného odpadu, bude zabezpečovať čistička v Bekkelaget, kde spracúvajú odpad z 250 tisíc domácností.

"Len využitím kúpeľne vyrobí jeden človek ročne ekvivalent 8 litrov nafty. Možno sa zdá, že to nie je príliš veľa, ale po vynásobení 250 tisíc ľuďmi je to dosť na prevádzku 80 autobusov, každého na 100 tisíc kilometrov," vysvetlil Johansen. V porovnaní s naftou je využitie biometánu obrovským krokom vpred. Popri nulových hodnotách uhlíkových emisií vypúšťa do ovzdušia o 78 percent menej oxidu dusičného a o 98 percent menej častíc spôsobujúcich dýchacie problémy a znižuje hlučnosť až o 92 percent.

Ako Johansen dodal, aj cena je priaznivá a ak liter biopaliva vyjde na 0,72 eur, rovnaké množstvo nafty dnes v Nórsku stojí viac ako euro. "Palivo je menej nákladné, cena nových autobusov a ich údržba však bude vyššia celkove asi o 15 percent," uviedla Anne-Merete Andersen zo spoločnosti Ruter, operátora verejného dopravného systému v Oslo.

Uvidíme ako bude tento projekt pokračovať, keďže každý takýto nápad potrebuje aj svoj čas na dôkladnén preskúmanie či ujatie sa. My budeme zatiaľ veriť v jeho napredovanie a dúfať, že nadchne aj iné krajiny jednak v rámci šetrenia prírodných zdrojov i životného prostredia ako takého.

Zdieľaj článok
 
Hodnotenie: 2,10
Príspevok na titulke

Vyberte článok na titulku kliknutím na linku

 

www.brigada.sk - brigády, brigáda, práca, zamestnanie www.najdes.sk - katalóg, portál, vyhľadávač www.equark.sk - veda, výskum, technika www.uvery.sk - úvery, pôžičky, hypotéky www.elearning.sk - elearning, LMS, vzdelávanie, kurzy, elektronické vzdelávanie www.globaloffice.sk - registračné sídlo, virtuálna adresa a kancelária www.globalhosting.sk - domény, doména, webhosting, hosting www.globalweb.sk - CMS, WCMS, redakčný systém, publikačný systém www.globalshop.sk - internetový obchod, eshop, e-commerce Global Services Slovakia s.r.o. - www.gsgroup.sk, informačné systémy, portálové riešenia, intranety, web dizajn

Generuje redakčný CMS systém GlobalWeb spoločnosti Global Services Slovakia s.r.o.