ELEARNING.SK | PR SPRÁVY | GSGROUP | NAJDES.SK | BRIGÁDY, PRÁCA | GLOBALOFFICE.SK | REGISTRAČNÉ VIRTUÁlNE SÍDLO FIRMY | MINCE | CMS | ESHOP | TESTIVA
Prihlásenie:
>Staňte sa redaktorom eQuark.sk

eQuark.sk

Anketa

Ak by ste o tom mohli rozhodnúť práve vy, zaradili by ste Pluto opäť medzi planéty?

Quark

Čo je to letmá betonáž mostov?

15.8.2008 10:31:03 | * q
| Počet zobrazení: 3715x

Odpovedá Ing. Juraj Reska

 

Technológia letmej betonáže umožňuje postaviť spojitú i rámovú mostnú konštrukciu z predpätého betónu, čo je betón vystužený predpätými káblami, ktoré sa natiahnu napínacím zariadením a ukotvia v čelách nosníkov, s minimálnym použitím podporného lešenia alebo aj bez podoprenia dočasnými stojkami. Počas stavby sa nosná konštrukcia mosta doslova vznáša, niekedy aj vo veľkej výške, nad priestorom premostenia – riekou, hlbokým údolím a pod. Ten ostane prakticky voľný, nerušený a môže slúžiť svojmu poslaniu, napríklad lodnej plavbe.
Základným princípom betónovania letmo je, že sa na konce hotovej mostnej konštrukcie, zárodku pri pilieri, pripevní tzv. betónovací vozík, ktorý nesie posuvné lešenie i debnenie na vybetónovanie ďalšej časti mostnej konštrukcie, označovanej ako lamela. Po zatvrdnutí betónu sa nová lamela pripína pomocou predpätých káblov ku predchádzajúcej časti mostnej konštrukcie. Pracovný cyklus jednej lamely trvá spravidla týždeň, ale dosiahol sa i polovičný čas, čo si vyžiadalo miešať betón zo špeciálneho cementu, alebo do neho pridávať chemické prísady na urýchlenie tuhnutia. Dĺžka lamely býva spravidla tri metre, ale počas vývoja technológie letmo sa lamely natiahli až na dĺžku 7 m, čo museli zvládnuť mohutnejšie i únosnejšie betónovacie vozíky. Tie prešli počas polstoročia určitým technicko-konštrukčným vývojom. V zásade je to ľahká, oceľová, väčšinou priehradová, nosná konštrukcia posunovacieho lešenia s debnením.
Letmá betonáž sa dá použiť na všetky mostné polia v rozpätí 35 m až 250 m. Pre veľké rozpätia je zvlášť výhodná vďaka svojej prispôsobivosti priestorovým podmienkam na stavenisku i typu mostnej konštrukcie. Úspešne poslúžila i pri výstavbe veľkých, betónových mostných oblúkov a predpätých zavesených mostov.
Letmú betonáž použili prvý raz v roku 1931. Stavba bola problémová, s rôznymi konštrukčnými ťažkosťami a keďže sa letmé betónovanie železobetónovej konštrukcie neosvedčilo, ďalšiu už nepostavili. Renesancia prišla až v päťdesiatych rokoch minulého storočia, zásluhou nemeckého inžiniera Finsterwaldera, ktorý rozpracoval metódu letmo pre mosty z predpätého betónu. K jej úspechu nepriamo prispela i vysoká cena oceli i jej nedostatok v povojnovej Európe, čo uprednostnilo stavbu veľkých mostov z lacnejšieho predpätého betónu. Prvý letmý jednopoľový predpätý most, s rozpätím 62,10 m, postavili podľa Finsterwalderovho návrhu už v roku 1950. Potom nasledovali jeho dva veľké mosty cez Rýn vo Wormse a Koblenci, pri ktorých rozpätie najväčšieho poľa bolo už 123 m.
Tvar navrhovaného mosta i jeho zvolený statický systém bol na začiatku úplne prispôsobený technológii letmej betonáže. Finsterwalder navrhoval statický systém mosta ako združený rám s posuvným kĺbom uprostred každého poľa. Na hornom konci piliera sa vybetónoval zárodok, na ktorý súmerne nad pilierom nasadili dva vozíky. Nasledovala súčasná, letmá betonáž súmerných konzol, navzájom vyvážených ako vahadlo. Keď dosiahli stred mostného poľa, spojili ich posuvným kĺbom.
Mostní inžinieri sa veľmi skoro presvedčili, že kĺb v strede poľa je statický a pre prevádzku nepriaznivý. V mieste kĺbu vplyvom dotvarovania i zmrašťovania betónu narastal priehyb, ktorý zväčšoval dynamický účinok prechádzajúcich vozidiel, čo následne poškodzovalo konštrukciu kĺbu i priľahlej vozovky. Preto začali navrhovať združené rámy bez kĺbov v strede polí a s pomerne štíhlymi netuhými stojkami, čo si zase vyžiadalo ich dočasnú fixáciu počas fázy letmej betonáže. Konzoly v strede poľa napokon spojila tuhá lamela, vystužená prídavnými predpätými káblami. Ďalším krokom bol návrh predpätých, spojitých mostov, buď ako nosníkov s nábehmi alebo s konštantnou výškou. Most nakoniec staticky pôsobí ako klasická spojitá predpätá konštrukcia.
Postupom času projektanti vynašli rôzne varianty fixácie spojitých mostných konštrukcií počas letmého betónovania. Záleží na vynaliezavosti projektanta či realizátora stavby, aby vybral najvhodnejšie možnosti a podľa nich zorganizoval postup prác.
Technológia letmej betonáže mostov z predpätého betónu sa ujala pomerne rýchlo a v krátkom čase prenikla do celého sveta. Finsterwalderovým vrcholným letmým mostným dielom z predpätého betónu je most cez Rýn pri Bendorfe, s rekordným rozpätím hlavného poľa 240 m. Z najnovších letmých mostov možno pripomenúť rekordný most Votonosi na severnej, gréckej diaľnici Egnatia Odos s maximálnym rozpätím poľa 230m.
Ani na Slovensku neostali mostní inžinieri pozadu. Už koncom šesťdesiatych rokov minulého storočia začali navrhovať letmo betónované mosty. Pozoruhodné boli v rokoch 1962 -- 1965 postavené mosty cez údolie v Zlatne pri Žiline (64 m) a neskoršie most cez Váh v Novom Meste nad Váhom (70 m), jednopoľový rámový most cez Váh v Ľubochni (54,60 m). Skoro nasledovala stavba mosta cez Váh v Hlohovci (70 m) a most cez Dunaj v Bratislave, postavený v roku 1993, ktorý je svojím rozpätím hlavného poľa 174 m slovenským rekordérom medzi letmo betónovanými predpätými mostami.

Zdieľaj článok
 
Hodnotenie: 3,04
Príspevok na titulke

Vyberte článok na titulku kliknutím na linku

 

www.brigada.sk - brigády, brigáda, práca, zamestnanie www.najdes.sk - katalóg, portál, vyhľadávač www.equark.sk - veda, výskum, technika www.uvery.sk - úvery, pôžičky, hypotéky www.elearning.sk - elearning, LMS, vzdelávanie, kurzy, elektronické vzdelávanie www.globaloffice.sk - registračné sídlo, virtuálna adresa a kancelária www.globalhosting.sk - domény, doména, webhosting, hosting www.globalweb.sk - CMS, WCMS, redakčný systém, publikačný systém www.globalshop.sk - internetový obchod, eshop, e-commerce Global Services Slovakia s.r.o. - www.gsgroup.sk, informačné systémy, portálové riešenia, intranety, web dizajn

Generuje redakčný CMS systém GlobalWeb spoločnosti Global Services Slovakia s.r.o.