Nielen pre mužov: Ženský pohľad na fungovanie spaľovacích motorov
15.9.2023 14:56:40 |Autor/ka fotografie: Călin Răzvan: https://www.pexels.com/cs-cz/foto/auto-vozidlo-technologie-stroj-12658302/ | Počet zobrazení: 23778x
Ak ste si mysleli, že ako žena budem písať o najnovšej kolekcii lakov na nechty alebo o tom, ako kombinovať farby v šatníku, tak ste na omyle. Dnes vám predstavím niečo, čo súvisí s krabicou kovu a káblov pod kapotou vášho auta. Prenesme sa do sveta piestov, valcov a iskier a prejdeme si základy fungovania spaľovacích motorov. A nebojte sa, nebude to taká jazda, pri ktorej by ste museli mať pripútané bezpečnostné pásy.
Prečo by ženy mali vedieť, ako fungujú spaľovacie motory?Ak sa vám naskytne možnosť prečítať si tento článok, pravdepodobne ste jednou z tých žien, ktoré si nevedia predstaviť, prečo by mali vedieť, ako funguje spaľovací motor. Možno vás nikdy nenapadlo, že by ste sa mali o takéto veci zaujímať. Ale počúvajte, dámy, mám pre vás novinku – nie sme tu len na to, aby sme nosili pekné šaty a sedeli na zadnom sedadle.
V prvom rade, vedieť ako funguje spaľovací motor vám poskytne väčšiu nezávislosť. Možno sa vám stane, že budete musieť riešiť nejaký problém s autom, a to bez pomoci muža. Myslím, že každá z nás to už zažila – ten pocit bezradnosti, keď vám auto stojí na parkovisku so zapnutými výstražnými svetlami. A keby ste vedeli, ako funguje motor, možno by ste vedeli, čo sa deje a ako to napraviť.
Druhým dôvodom je, že to môže byť veľmi zaujímavé. Mechanika a technológia sú fascinujúce oblasti. A pochopenie, napríklad ako funguje brzdový systém vo vašom aute, môže byť veľmi uspokojujúce. Ak máte záujem o technológiu a vedecký pokrok, znalosti fungovania spaľovacích motorov vám môže priniesť veľa radosti.
Po tretie, vedomosti o fungovaní spaľovacích motorov môžu byť veľmi užitočné pri kúpe auta. Ak viete, čo hľadáte a aké otázky sa pýtať, môžete sa vyhnúť podvodom a nájdete auto, ktoré je pre vás to pravé.
Nakoniec, dámy, vedieť, ako fungujú spaľovacie motory, je proste cool. Je to skvelý spôsob, ako ukázať, že ženy môžu mať záujem a vedomosti o akomkoľvek predmete, bez ohľadu na to, či je to tradične považované za "mužské" alebo nie.
Takže nech už ste milovníčka šiat, múdra matka, odvážna podnikateľka alebo všetky tri, vedieť, ako funguje spaľovací motor, je zručnosť, ktorú by ste mali mať v zálohe. A verím, že na konci tohto článku budete schopné povedať: "Dnes som kúpila kompletnú sadu tesnení motora a áno, som na to pyšná!"
Spaľovací motor je stroj, ktorý premieňa chemickú energiu paliva na mechanickú energiu. Tento proces sa deje v časti motora nazývanej spaľovacia komora, kde sa palivo (či už benzín, nafta alebo iný druh paliva) zapaľuje a spaľuje. Táto chemická reakcia vytvára teplo a tlačnú silu, ktorá poháňa piest, ktorý potom poháňa kľukový hriadeľ motora a nakoniec kolesá auta.
Spaľovací motor nájdeme v aute skrytý pod kapotou. Ak otvoríte kapotu vášho auta, uvidíte veľký kovový "box", ktorý je v podstate motor auta. Je tvorený množstvom rôznych súčiastok, vrátane piestov, ventilov, spaľovacích komôr a kľukového hriadeľa. Ak ste niekedy počuli výrazy ako "4-valcový motor" alebo "8-valcový motor", týka sa to počtu spaľovacích komôr v motore.
Takže, ak sa niekedy budete pozerať pod kapotu auta a budete sa pýtať "Čo je toto všetko?", odpoveď je jednoduchá – je to spaľovací motor, srdce a duša vášho auta, ktorý ho robí schopným jazdiť.
Ak by sme chceli spaľovací motor prirovnať k ľudskému telu, mohli by sme povedať, že má svoje vlastné srdce, pľúca, žalúdok a dokonca aj krvný obeh.
'Srdce' motora predstavuje kľukový hriadeľ. Podobne ako srdce v našom tele pumpuje krv, kľukový hriadeľ pumpuje energiu do celého motora. Jeho rytmické pohyby sú akýmsi 'tepom' motora, ktorý udržuje všetko v pohybe.
'Pľúca' motora sú jeho ventily. Tak ako naše plúca do seba nasávajú vzduch a potom ho vydychujú, ventily v motore nasávajú vzduch a palivo do spaľovacích komôr a potom vypúšťajú výfukové plyny. Bez nich by motor 'nedýchal'.
Vedeli ste, že aj motor treba pravidelne čistiť? Na čo si dať pozor pri umývaní motora auta?
'Žalúdok' motora je jeho karburátor alebo vstrekovacie čerpadlo. Práve tu sa mieša palivo a vzduch, ktoré sa potom pošle do 'pľúc' motora. Ak je táto zmes príliš tučná alebo príliš chudá, motor 'nedokáže správne tráviť' a môže začať 'vracať' alebo 'štrajkovať'.
A nakoniec, 'krvný obeh' motora sú jeho olejové a chladiace systémy. Tak ako krvné cievy prenášajú krv do celého nášho tela, tieto systémy prenášajú olej a chladiacu kvapalinu do celého motora, aby ho mazali a chladili. Bez nich by motor 'vyschol' alebo 'pretepl'.
A to je to – ľudské telo, podľa motora. Ak ste niekedy chceli vedieť, čo sa deje pod kapotou vášho auta, dúfam, že teraz máte lepší obrázok.
Do auta nastúpite, vložíte kľúč a otočíte ho. Ale čo sa vlastne deje v tomto okamihu pod kapotou? Tu je jednoduchý popis, ako tieto súčasti spolupracujú, aby auto jazdilo.
V prvom rade, otočenie kľúčom alebo jednoduché stlačenie gombíka ŠTART, štartuje 'srdce' motora – kľukový hriadeľ. Tento začne točiť v rytmickom tieni a vytvára tak prúd energie, ktorý sa prenáša do celého motora. Vďaka tomuto pohybu sa otvárajú a zatvárajú 'pľúca' motora – ventily, ktoré nasávajú vzduch a palivo do 'žalúdka' motora – karburátora alebo vstrekovacieho čerpadla.
Tu sa vzduch a palivo zmiešavajú do správnej 'stravy' pre motor. Táto zmes sa potom vstrekne do spaľovacích komôr motoru, kde je zapálená iskrou z iskrových sviečok. Tento 'oheň' vytvára veľký tlak, ktorý poháňa piest, ktorý je spojený s kľukovým hriadeľom.
Toto je ako keby sme dali 'srdcu' motora kopanec, ktorý ho nakopne do pohybu. Tento pohyb sa potom prenáša cez prevodovku až na kolesá a auto sa začne hýbať.
A celý tento proces sa opakuje tisícky krát za minútu – to všetko len aby ste mohli ísť na tú dovolenku, do práce alebo na nákup.
Proces spaľovania v motore je ako malá tanečná choreografia, ktorá sa odohráva stovky krát za minútu. Ak by sme ju mali zjednodušene popísať, mohli by sme ju rozdeliť na štyri základné 'tanečné kroky':
1. Nasávanie: Ako prvý krok, ventil sa otvorí, aby do spaľovacej komory vstúpil vzduch zmiešaný s palivom. Piest sa pohybuje smerom nadol, aby vytvoril dostatočný priestor pre tento vzdušno-palivový koktail.
2. Stlačenie: Keď sa ventil zatvorí, piest sa pohne smerom hore, čím stlačí vzdušno-palivovú zmes. Týmto sa vytvorí veľký tlak a zmes sa pripravuje na spaľovanie.
3. Výbuch: Na vrchole stlačenej zmesi príde iskra z iskrovej sviečky, ktorá zmes zapáli. Výbuch, ktorý vznikne, tlačí piest smerom nadol a vytvára tak energiu potrebnú na pohon auta.
4. Výfuk: Nakoniec, ďalší ventil sa otvorí, aby sa vypustili výfukové plyny – to, čo zostalo po výbuchu. Piest sa pohne smerom hore, aby vytlačil tieto plyny z motora.
Potom sa celý proces začne odznova. A to všetko sa odohráva v priebehu zlomku sekundy.
Inšpirácia: Aby auto išlo hladko a motor vám predol ako spokojné mačiatko, je potrebné mu dopriať riadnu údržbu. Viete, ako sa správne starať o funkčnosť motora?
Aj keď sú spaľovacie motory navrhnuté tak, aby boli čo najspoľahlivejšie, nie sú imúnne voči problémom. Tu je niekoľko najčastejších problémov, na ktoré môžete naraziť:
Prehrievanie
Ak sa motor príliš zahrieva, môže to byť spôsobené problémami s chladiacim systémom. Môže ísť o niečo také jednoduché ako nedostatok chladiacej kvapaliny, alebo o niečo vážnejšie, ako je napríklad porucha termostatu.
Nízky olejový tlak
Ak motor nedostáva dostatok mazacieho oleja, môže to spôsobiť vážne škody. Dôvody môžu byť rôzne – od úniku oleja až po poruchu olejového čerpadla.
Poruchy čerpadla paliva
Ak motor nereaguje správne na plyn, môže to byť spôsobené problémami s čerpadlom paliva, ktoré následne nedokáže poskytnúť dostatočné množstvo paliva.
Poruchy zapaľovania
Ak motor naskakuje nesúrodými rytmami alebo vôbec neštartuje, môže to byť spôsobené problémami so zapaľovaním. Je to buď kvôli poruche zapaľovacej sviečky, alebo niečo bráni prúdeniu elektrického prúdu k sviečke.
Nesprávne nastavenie karburátora
Je pravda, že karburátory majú už len staršie autá. Ale ak také máte, je dobré vedieť, že ak je motor nestály alebo stráca výkon, môže byť problém s jeho nastavením. Ak je zmes vzduchu a paliva príliš riedka alebo príliš bohatá, môže to spôsobiť problémy s výkonom motora.
Ak je niečo zlé s motorom vášho auta, bude to zvyčajne signalizovať niekoľkými spôsobmi. Tu sú niektoré znamenia, na ktoré by ste mali dať pozor:
1. Nezvyčajné zvuky:
Ak počujete nezvyčajné zvuky, ako sú cvakanie, pukanie alebo buchotanie, môže to byť znamením problému s motorom. Každý z týchto zvukov môže naznačovať konkrétny problém, takže je dobré si všímať, kedy a za akých okolností sa tieto zvuky objavia.
2. Problémy so štartovaním:
Ak máte problémy so štartovaním auta, môže to byť znamením problému s motorom alebo samotným štartérom, napríklad so zapaľovacou sviečkou alebo s čerpadlom paliva.
3. Zmena výkonu:
Ak si všimnete, že váš motor stráca výkon alebo že auto nereaguje tak, ako by malo, môže to naznačovať problém s motorom. Môže ísť o problém s palivovým systémom, alebo o to, že motor nedostáva dostatočné množstvo vzduchu.
4. Dym alebo páchnuci výfuk:
Ak z výfuku uniká dym alebo má nezvyčajný zápach, môže to byť znamením problému v motore. Farba a zápach dymu môžu naznačovať, čo by mohol byť problém.
5. Blikajúce kontrolky na prístrojovej doske:
Mnoho áut má varovné kontrolky, ktoré sa rozsvietia, ak je niečo zlé s motorom. Ak sa vám rozsvieti kontrolka motora alebo iná varovná kontrolka, mali by ste auto čo najskôr zobrať na kontrolu.
6. Pískanie alebo spätné kopanie:
Ak pri brzdení cítite jemné spätné “kopanie”, klepotanie alebo počujete pískanie, môže ísť o ošúchané brzdové platničky. Opäť je čas, ísť do servisu.
Aj keď nie ste automechanik, stále môžete vykonávať niektoré údržbové úlohy, ktoré vám pomôžu udržať vaše auto v dobrom stave. Tu je niekoľko tipov, ktoré môže vykonávať každá žena:
– Dávajte si pozor na kontrolky: Ak sa na prístrojovej doske rozsvieti akákoľvek kontrolka, neignorujte ju ani neprelepujte. Ak si nie ste istá, čo signalizuje výstražná kontrolka, pozrite sa do manuálu auta alebo sa poraďte s odborníkom.
– Kontrola úrovne oleja: Zistite, kde sa nachádza mierka oleja vo vašom aute a pravidelne kontrolujte úroveň oleja. Ak je úroveň príliš nízka, môže to spôsobiť problémy s motorom. A nezabudnite dať pravidelne vymieňať olej podľa odporúčaní výrobcu.
– Kontrola chladenia: Skontrolujte úroveň chladiacej kvapaliny v nádrži a dajte ju doplniť v servise, ak je potrebné. Ak sa motor príliš zahrieva, môže to spôsobiť vážne škody. Takúto kontrolu robte len keď je motor vychladnutý.
– Počúvanie vášho auta: Všímajte si akékoľvek nezvyčajné zvuky, ktoré môže auto vydávať, najmä pri štarte, zrýchľovaní alebo brzdení. Ak si nie ste istá, čo zvuk znamená, je lepšie sa obrátiť na odborníka.
– Kontrola osvetlenia: Sem-tam treba skontrolovať, či a ako intenzívne nám svietia predné a zadné svetlá, diaľkové aj brzdové a v prípade potreby vymeniť žiarovky. Nie každé auto má dobrý prístup k týmto častiam, takže nelámte si zbytočne nechty a navštívte najbližší servis.
Mohlo by sa hodiť: Viete, aký je rozdiel medzi xenónovými a led svetlami v aute?
– Kontrola hustoty pneumatík: Odporúčaná hodnota hustoty pneumatík na konkrétnom aute sa nachádza na veku od nádrže alebo na ráme vodičových dverí. Takáto kontrola a prípadné doplnenie sa dá urobiť na takmer každej čerpacej stanici.
– Doplnenie kvapaliny do ostrekovačov: Sú dva základné druhy kvapaliny do ostrekovača. Letná zmes a zimná zmes. Neodporúčam liať letnú zmes do nádržky v zimných, chladných mesiacoch, pretože môže zamrznúť a to nechceme. Takže je dobré rešpektovať ročné obdobie aj pri týchto úkonoch.
– Kontrola povinnej výbavy: Raz za čas skontrolujte, či máte kompletnú lekárničku, lano, výstražný trojuholník a neestetické oranžové vesty v kabíne vozidla.
Pamätajte, že aj keď sa to môže zdať ako veľa práce, pravidelná údržba môže predchádzať drahým opravám a prípadným pokutám neskôr.
Takže, čo sme sa vlastne naučili? Dúfam, že teraz máte lepšiu predstavu o tom, ako funguje spaľovací motor a prečo je dôležité vedieť, ako sa o neho starať.
Naučili sme sa, že spaľovací motor je zázračný kúsok technológie, ktorý je zároveň vedeckým a inžinierskym úspechom. Videli sme, že sa jeho fungovanie dá prirovnať k ľudskému telu a že všetky tieto súčasti pracujú spoločne, aby vytvorili energiu, ktorá poháňa naše autá.
Taktiež sme sa naučili, ako rozpoznať niektoré z najčastejších problémov, ktoré môže motor mať a ako vykonať základnú údržbu, ktorá môže pomôcť predchádzať týmto problémom.
Takže, dámy, nebojte sa pozrieť pod kapotu. Pripútajte sa a užite si jazdu.
Radka Žiaková, Obsahový špecialista na optimalizáciu webov z PoctiveSEO